Fjerde kvartal af 2018 var hårdt ved Norwegian med et driftsunderskud på 2,4 milliarder kroner, hvilket svarer til et tab på 26 millioner kroner hver dag.
Tallene i Norwegians regnskab for fjerde kvartal er ligeså røde som næserne på selskabets fly. Ud af en omsætning på næsten 9,7 milliarder norske kroner tabte det norske lavprisflyselskab ikke mindre end 3,1 milliarder norske kroner på den primære drift. Det svarer til 2,4 milliarder danske kroner og et gennemsnitligt tab på 26 millioner kroner i hver af de 92 dage i kvartalet.
Det viser kvartalsrapporten, som Norwegian har offentliggjort torsdag morgen.
Samlet blev driftsunderskuddet i 2018 på næsten 2,2 milliarder norske kroner, hvilket svarer til omkring 1,7 milliarder danske kroner. Norwegian angiver hård konkurrence, høje brændstofpriser og store wetlease-omkostninger som følge af problemer med Rolls-Royce-motorerne på selskabets Boeing 787 Dreamliner-fly, som de medvirkende årsager.
“Vi har iværksat en række tiltag for at reducere omkostningerne og øge indtjeningen fremover, sådan at selskabet igen bliver profitabelt. Vi har optimeret base- og rutestrukturen for at få en mere effektiv drift, solgt fly, udsat leverancer af fly og ikke mindst igangsat et internt omkostningsreduktionsprogram, som vil bidrage til, at vi når målet om lønsomhed. Vi går nu ind i en ny periode med lavere vækst og færre investeringer. Samtidig ser vi hele tiden på nye og smarte måder, vi kan blive mere effektive og tilbyde nye tjenester og produkter til eksisterende og nye kunder,” udtaler koncernchef Bjørn Kjos.
Små lyspunkter
I løbet af 2019 vil Norwegian sænke kapacitetsvæksten og dæmpe investeringerne, men der forestår et relativt stort arbejde med at gøre selskabet lønsomt.
Det er således nogle positive tendenser fra fjerde kvartal af 2018 at bygge videre på. Det lykkedes nemlig at sænke selskabets enhedsomkostninger med 14 procent, hvis man ikke medregner brændstofomkostninger. Indregnet heri er enhedsomkostningerne faldet med fem procent til 0,44 norske kroner per produceret sædekilometer. Til gengæld faldt enhedsindtægterne med fem procent til 0,30 norske kroner.
Herudover er den gennemsnitlige indtægt fra salg af tillægsydelser i kvartalet steget med 10 procent til 169 norske kroner per passager, og med 37.344.134 passagerer i 2018 og en gennemsnitlig indtægt på 168 kroner på denne indtægtspost, kom der næsten 6,3 milliarder norske kroner i kassen udover indtægterne fra salg af billetter. På sigt skal tillægsydelserne udgøre 20 procent af de samlede indtægter.
Opbremsning på vej
Norwegians forventninger til 2019 er relativt afdæmpede. Selskabet skriver således, at forudbestillinger af billetter er “acceptabelt” ved indgangen til 2019.
I løbet af 2019 vil selskabet modtage fem nye Boeing 787-9 Dreamlinere samt ikke færre end 16 Boeing 737 MAX 8. Til gengæld forsætter Norwegian salget af Boeing 737-800-flyene.
Væksten i kapaciteten forventes sænket til samlet ni procent i 2019. I første kvartal af 2019 vil kapacitetsvæksten dog stadig være relativt højt med en forventning om 18 procent flere producerede sædekilometer, mens Norwegian i fjerde kvartal af 2019 forventer en kapacitetstilbagegang på en procent.
Enhedsindtægterne forventes i 2019 at være omkring 0,30 norske kroner per produceret sædekilometer, mens enhedsomkostningerne er estimeret til 0,41 kroner.
Relaterede artikler:
Norwegian fortsætter høj passagervækst