Norwegian tabte over tre milloner kroner om dagen

Fremgangen i det norske lavprisflyselskab Norwegian blev overhalet af udviklingen i brændstofpriserne i årets første kvartal. Trods en positiv udvikling i både passagertal og omsætningen tabte man over 3 millioner kroner hver dag i første kvartal.

Høje brændstofpriser kombineret medudgifterne til etablering af nye ruter og opstart af baser blev årsagen til et stort millionunderskud for Norwegian i det seneste kvartal.

I 1. kvartal af 2011 tabte det norske lavprisflyselskab således 293 millioner norske kroner efter skat.

Det svarer til 280 millioner danske kroner. Med præcis 90 dage i første kvartaltabte Norwergian med andre ord godt3,1 millioner kroner hver eneste dag.

Ifølge selskabets oplysninger er årsagen igen de høje brændstofpriser, der betød en ekstraregning på over 140 millioner norskekroner i første kvartal. Både på grund af øget volumen, men primært grundet prisudviklingen på jet fuel.

Med 3,1 millioner passagerer fløj Norwegian ellers hele14 % flere end samme kvartal sidste år, og samtidig steg omsætningen med hele 19 % til 1,9 milliarder norske kroner.

”Det har været et udfordrende kvartal, først og fremmest på grund af den høje oliepris og valutatab. På den positive side har vi god passager- og produktionsvækst og godt forhåndssalg af billetter,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

”Selskabet har foretaget betragtelige investeringer i nye forretningsruter i Sverige og ikke mindst i en ny, stor satsning i Finland. Dette har medført ekstraordinære omkostninger i størrelsesordenen 100 mio. norske kroner i Q1. Med samme brændstof- og valutaforudsætninger som sidste år, justeret for opstartsomkostningerne på 100 mio. norske kroner, har vi en resultatforbedring på næsten 50 mio. norske kroner sammenlignet med året før,” siger koncernchefen i en kommentar til kvartalsregnskabet.

Norwegian ser sig samtidig bedre og bedre rustet til en fremtid, hvor brændstofpriserne forbliver høje. Det sker med den løbende udskiftning af flyflåden med mange helt nye og mere brændstoføkonomiske fly, der fremover skal gøre Norwegianmere robuste over for høje brændstofpriser.

Alene inden for det sidste år har Norwegian reduceret brændstofforbruget med seks % per sæde.

I løbet af første kvartal 2011 har Norwegian sat syv nye Boeing 737-800 fly i drift, mens mindre og ældre Boeing 737-300 er udfaset. Yderligere otte nye fly vil blive indfaset i år til de nu 57 fly i flåden.

Kabinefaktoren faldt beskedent fra 75 % til 74 % i 1. kvartal 2011.

Norwegian er Europas tredjestørste lavprisflyselskab med direkte ruter såvel indenrigs i Norge, Danmark og Sverige som til destinationer i Europa, Nordafrika og Mellemøsten.