Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air, der begynder at puste Norwegian i nakken, præsenterer i årsrapporten en indtjening, der er noget bedre end nordmændenes.
De fire største europæiske lavprisflyselskaber fortsætter med at vokse med tocifrede vækstrater. Wizz Air, der er fjerdestørste lavprisflyselskab i Europa skiller sig dog ud ved at vokse hurtigere end de øvrige tre selskaber, henholdsvis Ryanair, easyJet og Norwegian.
Wizz Air har netop offentliggjort selskabets årsrapport for regnskabsåret 2016/17, der løber fra 1. april 2016 til 31. marts 2017. Årsrapporten viser et selskab i storform, selvom barometret står på vækst.
Omsætningen havnede på næsten 1,6 mia. euro, hvilket svarer til i underkanten af 11,7 mia. kroner. Bruttoresultatet før renter, afskrivninger, skatter og lejeomkostninger (EBITDAR, red.) nåede op på 538 mio. euro, hvilket omregnet til danske kroner er omkring fire mia. kroner. EBITDAR-margin blev således på 34,3 procent af omsætningen.
Noget anderledes så det ud for Norwegian, der for kalenderåret 2016 blot opnåede en EBITDAR-margin på 22,9 procent efter en omsætning på 20,6 mia. danske kroner og bruttoresultat på 4,7 mia. danske kroner. Til sammenligning rejste 23,8 mio. passagerer med Wizz Air, mens Norwegian havde 29,3 mio. passagerer i flyene.
Nøgletal Norwegian vs. Wizz Air
Norwegian | Wizz Air | |||
i mio. | DKK | NOK | DKK | EUR |
Omsætning | 20.627 | 26.055 | 11.689 | 1.571 |
EBITDAR | 4.717 | 5.958 | 4.003 | 538 |
EBITDAR-margin | 22,9 % | 34,3 % | ||
Kilde: Selskabernes årsrapporter |
190 flysæder i gennemsnit
Regnskabsåret 2016/17 har været endnu et travlt år for Wizz Air, der har hovedkvarter i Budapest. Selskabet åbnede fire nye baser og annoncerede to nye, herunder London Luton Airport. Samlet blev det til 113 nye ruter, således at Wizz Air nu opererer flere end 500 ruter fra 28 baser i 42 lande.
Det lykkedes også Wizz Air at forbedre belægningen på flyene. For første gang nogensinde nåede selskabet over 90 procent belægning, da 90,1 procent af de udbudte sædekilometer blev solgt, hvilket var en stigning på 1,9 procentpoint i forhold til samme periode året før. Med 12 nye A321-fly, der er indrettet med 230 sæder, er der i gennemsnit 190 sæder til rådighed i selskabets 79 fly.
“Det glæder mig at at kunne præsentere, at Wizz Air har haft endnu et år med markedsvækst samtidig med, at vi fortsætter med at levere en overskudsgrad, der hører til blandt de bedste hos de europæiske flyselskaber. På trods af de udfordrende markedsvilkår gennem året, transporterede Wizz Air 23,8 millioner passagerer, hvilket var en stigning på 18,9 procent,” udtaler bestyrelsesformand William A. Franke i forbindelse med præsentationen af årsrapporten.
Størst i Central- og Østeuropa
Wizz Air har i flere år været det suverænt største flyselskab i Central- og Østeuropa, men Ryanair vokser også ganske betydeligt i disse markeder. Ifølge Wizz Air har selskabet en markedsandel på 39 procent i regionen, mens Ryanair ligger på omkring 32 procent. Wizz Air er dog størst i Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Georgien, Makedonien, Rumænien, Serbien, Ukraine og Ungarn, mens Ryanair har førerpositionen i Letland, Litauen, Slovakiet og Polen.
I Danmark har Wizz air seks ruter til Billund Lufthavn og snart tre ruter til København. Til Billund flyves det ungarske lavprisflyselskab fra Bukarest, Cluj-Napoca, Gdansk, Tuzla, Vilnius og Warszawa, mens Københavns Lufthavn får besøg af fly fra Skopje, Sofia og fra 26. august også Kiev.
Relaterede artikler:
Wizz Air med 230-sæders fly på to danske ruter
Wizz Air ind på Lufthansas hjemmebane