Norwegian udråbt til duks

Forbrugermagasinet DR Kontant satte tidligere på ugen fokus på flyselskabernes annulleringsprocedurer. Det norske lavprisflyselskab Norwegian fremstod som klassens duks.

En af flybranchens mystiske regler tilhører en svunden tid. Reglen om, at strækningerne påflybilletter skal benyttes i den rigtige rækkefølge var tirsdag aften i fokus hos forbrugermagasinet DR Kontant.

Her kunne DR Kontant dokumentere, at rejsende ofte mister retten til hjemrejsen, hvis man ikke benytter flybilletten på udrejsen.

For at efterprøve reglerne havde medarbejdere fra DR Kontant kontaktet 10 flyselskaber og 10 online-rejsebureauer. Hos ni ud af 10 flyselskaber kunne man bekræfte, at passagererne ville miste retten til hjemrejsen, hvis udrejsen ikke var benyttet. Her var der dog tale om restriktive økonomiklassebilletter, mens undersøgelsen så anderledes ud, hvis der var tale om billetter i højere serviceklasser.

Klassens duks
I programmet fremstod det norske lavprisflyselskab Norwegian som klassens duks, idet selskabet var det eneste i undersøgelsen, der ikke automatisk annullerede hjemrejsen, når man ikke fysisk havde befundet sig om bord i flyet på udrejsen.

“Jeg synes, at vores procedure signalerer, at vi er et moderne flyselskab, der forholder sig til den tid vi lever i,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian.

Han erkender dog, at der kan være en udfordring med information af forbrugerne i de tilfælde, hvor salget går via online-rejsebureauerne. Disse oplyser forbrugerne, at hjemrejsen generelter tabt, hvis udrejsen ikke benyttes, og således også i de tilfælde hvor der flyves med Norwegian.

“Det er et område, hvor vi vil arbejde på at sikre, at vore forretningsbetingelser gengives korrekt, når der sælges billetter via rejsebureauerne,“ understreger Johan Bisgaard Larsen.

Alle 10 online-rejsebureauer i undersøgelsen oplyste samstemmende, at det ikke er muligt at undlade at benytte sig af udrejsen og kun anvende hjemrejsen på en ruteflybillet.

Bliver trynet
Direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening skulle i programmet forsvare rejsebureuaernes praksis. Han kunne blot henvise til, at rejsebureauerne videretransporterer de betingelser og regler, som flyselskaberne har besluttet sig for.

“Det er en tåbelig regel. Det er en regel fra fortiden, som burde være forsvundet for længe siden,“ sagde Lars Thykier i programmet.

På spørgsmålet om, hvorvidt rejsebureauerne bliver trynet at flyselskaberne til at overholde reglerne, hvis man ønsker at sælge selskabernes billetter, svarede Lars Thykier: “Det kan du roligt sige!“