Norwegian-koncernen leverede i årets tredje kvartal et rekordresultat på op imod 1,9 milliarder kroner før skat, og det er især det interne Program X-initiativ, der har bidraget hertil.
Der er stor tilfredshed hos Norwegian, når man kigger tilbage på det netop afsluttede tredje kvartal. Her leverede selskabet et overskud før skat på 2.891 millioner norske kroner, hvilket svarer til 1.852 millioner danske kroner.
Det er det bedste kvartalsresultat i selskabets historie, hedder det i en pressemeddelelse.
Året før lød resultatet på 2.004 millioner norske kroner, så der var tale om en resultatfremgang på mere end 44 procent.
Det er ikke toplinjen alene, der har bidraget til den markante fremgang, for den blev kun øget med godt seks procent til 12.252 millioner norske kroner (7.852 millioner danske kroner) fra et niveau i samme kvartal året før på 11.594 millioner norske kroner (7.427 millioner danske kroner).
Omsætningen blev skabt gennem transport af 8,41 millioner passagerer, hvoraf 7,27 millioner var ombord i fly fra Norwegian, mens 1,12 millioner rejste med Widerøe. Selvom Widerøe stod for 13,3 procent af passagererne, leverede selskabet dog kun 8,7 procent af resultatet, fremgår af kvartalsrapporten.
Kombinationen af stigende enhedsindtægter fra 0,83 til 0,86 norske kroner sammen med et fald i enhedsomkostningerne fra 0,68 til 0,64 norske kroner har sin store andel i resultatfremgangen, og udviklingen er blandt andet skabt gennem det såkaldte Program X-initiativ.
Medvind i Danmark
Koncernchef Geir Karlsen fremhæver, at det var et kvartal med flere milepæle, hvilket blandt andet var udbetaling af selskabets første udbytte til cirka 75.000 aktionærer, der modtog 0,90 norske kroner per aktie.
Derudover fremhæver koncernchefen også bestillingen af 30 nye Boeing-fly som en af milepælene i kvartalet, der blev afsluttet den 30. september. Ordren på nye 737 MAX-fly hos Boeing er dermed oppe på 80 eksemplarer.
Efter et stærkt tredje kvartal er Norwegian godt inde i fjerde kvartal, og her noterer selskabet sig betydelig medvind i Danmark. På den første dag i oktober kunne man annoncere 10 nye internationale ruter fra Billund Lufthavn, og samme aften blev Norwegian kåret som bedste flyselskab i Europa ved den årlige Danish Travel Awards.
Blot få dage senere blev Norwegian udpeget som vinder af regeringens udbud om den “grønne indenrigsrute”, eller en indenrigsrute med formål om et lavere klimaaftryk, som Norwegian udtrykker det. Det betyder, at Norwegian fra 1. marts 2026 til 31. december 2027 skal gennemføre over 3.500 flyvninger fra Aalborg til Købehavn med mindst 40 procent bæredygtigt brændstof i tankene.
Kapacitetsreduktion i vintermånederne
Nu er Norwegian i gang med årets fjerde kvartal og kigger dermed ind i lavsæsonen og vintermånederne, og derfor har selskabet vanen tro tilpasset kapaciteten til den lavere efterspørgsel.
I vintertrafikprogrammet, der igangsættes søndag den 26. oktober, er der således reduceret i kapaciteten på niveauer mellem 25 og 45 procent, men alligevel bliver den samlede produktion i fjerde kvartal alligevel kun tre procent lavere end kvartalet i 2024.
“Vi har et attraktivt rutenetværk til vintersæsonen, der er godt tilpasset kundernes behov. Bookingtrenden ser lovende ud, og kunderne booker deres rejser tidligere i år sammenlignet med foregående år. Vi har derfor solgt flere billetter i år end på samme tidspunkt sidste år, med lavere kapacitet. Det lover godt for en travl vintersæson med fulde fly,” understreger Geir Karlsen.
Relaterede artikler:
For første gang i 23 år: Norwegian betaler udbytte