Norwegian har 90 fly i ordre hos Airbus, og selskabet leder efter en køber til 60 af flyene, så man fremadrettet kan reducere sine gældsforpligtelser.
Onsdag den 25. januar 2012 overraskede Norwegians koncernchef Bjørn Kjos den samlede luftfartsindustri ved at annoncere køb af 222 nye fly fordelt med 22 Boeing 737-800, 100 Boeing 737 MAX 8 og 100 Airbus A320-200neo.
I en selskabsmeddelelse til Oslo Børs skrev Norwegian, at de 100 A320-fly skulle sikre Norwegians “fremtidige forretnings- og vækstmuligheder”.
Dagen efter holdt Bjørn Kjos pressemøde i København, og her var der mange skeptikere, der stillede spørgsmål til finansieringsmulighederne, og om der var en risiko for, at det norske lavprisflyselskab havde forkøbt sig.
“Jeg har en god mavefornemmelse med det her. Vi har regnet meget på det, og jeg er overbevist om, at det her er den rigtige beslutning for Norwegian. Hvis vi skal gå konkurs, så kan vi lige så godt gøre det med nye fly som med gamle,” lød det dengang fra den sædvanligvis muntre Norwegian-topchef.
Håber på løsning i 2018
Nu er der gået mere end seks år siden de glade dage i januar, hvor alles opmærksomhed var rettet mod det norske lavprisflyselskab efter den største flyordre fra et europæisk flyselskab nogensinde.
I dag er Norwegian plaget af en stigende gæld, og selskabet har derfor annonceret, at man vil sælge nogle af de ældre fly i flåden samt også mange af de nye fly, der var planlagt til levering i de kommende år. I sidste uge offentliggjorde Norwegian salget af seks Boeing 737-800, og målet er at sælge op til 140 fly.
“Vi har 90 neo-fly fra Airbus (60 A320 og 30 A321, red.) i ordre. Alle A320neo er praktisk talt til salg. Vi har startet en proces, hvor vi vil forsøge at finde et nyt hjem til disse fly,” sagde Norwegians finansdirektør Geir Karlsen, ifølge Reuters, tidligere på ugen ved en investorpræsentation.
“Problemet er ikke at sælge dem, men i stedet hvilken pris, som vi kan få for dem. Forhåbentligt har vi inden årets udgang mulighed for at kunne offentliggøre nyt om en transaktion,” lød det fra finansdirektøren.
A321´ere til Argentina
Hong Kong Express Airways har oprindeligt leaset de første 12 af Norwegians A320neo, hvor indtil videre kun fem er leveret, mens to færdigproducerede fly venter på at blive leveret. Men på grund af leveringsforsinkelser har HK Express ønsket at få leverancerne sat i bero indtil foreløbigt udgangen af 2018.
Herudover besluttede Norwegian i sommeren 2016 at konvertere 30 af de 100 A320neo til de nye langrækkende A321LR, hvoraf de første første fire vil bliver leveret i 2019.
Beslutningen om, hvorvidt Norwegian skal tage levering af A321LR-flyene afhænger af, hvordan det kommer til at gå med den argentinske satsning.
“Vi er meget begejstrede for det, som vi har igangsat i Argentina, og afhængig af , hvordan det går, vil vi træffe beslutning om Airbus A321 og vil sandsynligvis placere nogle af dem i Argentina,” sagde Norwegians finansdirektør ved investormødet.
Relaterede artikler:
Kjos: Ikke planen at have 225 fly i 2020