- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nu taler Boeing også om MAX-kompensation

Services, træning og måske kontanter er nogle af de måder, Boeing vil kompensere MAX-operatørerne på. Ryanair vil have rabat på sine MAX-fly.

Lige siden der blev udstedt globalt flyveforbud til Boeing 737 MAX i marts har offentligheden spekuleret i, hvordan flyproducenten i givet fald vil forsøge at kompensere de 59 flyselskaber, der – ifølge de amerikanske flyvesikkerhedsmyndigheder FAA – har groundet deres i alt 387 MAX-fly.

Forleden løftede Boeings koncernchef, Robert Muilenburg, så lidt af sløret for, hvordan erstatningen til MAX-operatørerne kan komme til at se ud.

”I nogle tilfælde vil det være services og træningssupport. I andre tilfælde vil det være noget andet, vi kan tilbyde kunderne. Og endelig kan kontakter også være en del af løsningen,” sagde Robert Muilenberg på en investorkonference hos AllianceBernstein.

Må til lommerne
Nu nævner Muilenberg ganske vist selv kontanter som en del af løsningen, og det er ganske givet, at Boeing må til lommerne på en eller anden måde, hvis man skal tilfredsstille en af sine absolut største aftagere af MAX-flyene.

For Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, sagde efter offentliggørelsen af selskabets årsregnskab forleden, at han forventer at få rabat på lavprisselskabets kommende flyleverancer på grund af problemerne med MAX.

”Vi er altid interesserede i prisen på fly, jeg vil gerne se en vis bevægelse fra Boeing om priserne på fly og fremtidige ordrer,” sagde Michael O’Leary ifølge avisen The Irish Times.

Og O’Learys ord vil sandsynligvis have en vis vægt, da Ryanair allerede har aftaget cirka 450 styk 737-800 og har afgivet ordre på i alt 210 Boeing 737 MAX.

Efterslæb på 150 MAX
Langt hovedparten af den kompensation, som Boeing kommer til at yde, vil naturligvis gå til de flyselskaber, der allerede har MAX-fly i deres flåder, og som i måneder har været tvunget til at reducere i trafikprogrammet – og for nogles vedkommende at lease fly som erstatning for de groundede MAX.

Men Boeing har også – om end for nedsat kraft – fortsat produktionen af 737 MAX, mens det har været ramt af flyveforbuddet, og den amerikanske investeringsbank, Morgan Stanley, vurderede forleden, at Boeing vil have omkring 150 spritnye MAX-fly på lager allerede her midt på året.

Og Muilenberg sagde på konferencen, at det kommer til at tage tid at rydde ud i det efterslæb, der er opstået. Nogle flyselskaber vil måske gerne udskyde leveringen af MAX-flyene, fordi de har sikret kapacitet på en anden måde eller har justeret trafikprogrammet et stykke ud i fremtiden. Eller at de simpelthen ikke har piloter nok til at tage så mange nye fly ind i flåden på én gang.

Andre flyselskaber kunne muligvis omvendt have en interesse i at fremrykke leveringen af deres fly, når flyveforbuddet engang bliver ophævet.

Hvis flyforbuddet bliver hævet inden for overskuelig fremtid, regner Boeing med at kunne have ryddet op i det opståede efterslæb inden årets udgang.

Boeings nettoindtjening faldt med 13 procent i første kvartal som følge af problemerne med MAX, men Muilenberg regner ikke med, at kompensationen til flyselskaberne vil få markant negativ indflydelse på Boeings finansielle situation.

 

Relaterede links

Det koster det at have 34 MAX-fly på jorden

MAX-flyveforbud koster flyselskab én milliard kroner

MAX koster indtil videre Boeing én milliard dollars