Det er en dyr affære for Southwest Airlines at have selskabets 34 Boeing 737 MAX-fly stående opmagasineret i en lufthavn i Mojave-ørkenen i USA.
Det amerikanske flyselskab Southwest Airlines har siden slutningen af marts haft 34 nye Boeing 737 MAX-fly stående opmagasineret i California Logistics Airport i Mojave-ørkenen i det sydlige Californien.
MAX-flyene blev flyttet til den tidligere militære lufthavn, som har faciliteter til langtidsopbevaring af fly, efter at de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, den 13. marts havde udstedt flyveforbud mod Boeing MAX-flyene.
Forbuddet kom som følge af flyulykken i marts, hvor et Ethiopian Airlines MAX-fly styrtede til jorden kort efter starten fra Addis Abeba i Etiopien. Siden gav luftfartsmyndigheder verden over MAX-flyene forbud mod at flyve.
Næsten 500 fly på jorden verden over
Selv om Boeing nu er klar med ny software til det omdiskuterede MCAS-system på MAX-flyene og arbejder på at få den godkendt af FAA, er det fortsat helt uvist, hvornår flytypen atter får tilladelse til at flyve i USA og andre dele af verden.
På verdensplan står næsten 500 MAX-fly på jorden – heraf omkring 100 fabriksnye fly, som på grund af flyveforbuddet ikke kan leveres til flyselskaberne.
At have MAX-flyene stående på jorden er en dyr affære for flyselskaberne. Ikke alene har de omkostninger i forbindelse med aflysning af flyvninger, ændring af fartplaner og leasing af reservefly til at afløse MAX-flyene. De skal også betale lufthavne for at have flyene stående ubrugte hen på en standplads.
450.000 kroner om måneden
Ifølge nyhedstjenesten Bloomberg koster det Southwest Airlines omkring 2.000 dollar – svarende til cirka 13.350 kroner – pr. fly om måneden at have MAX-flyene stående i Mojave-ørkenen. Det vil sige, at den samlede udgift løber op i over 450.000 kroner om måneden. Southwest Airlines har dog ikke villet bekræfte dette beløb over for Bloomberg.
Ifølge Southwest Airlines har flyteknikere brugt 80 timer pr. fly på at klargøre flyene til opmagasinering i lufthavnen i Mojave-ørkenen, og selskabet anslår, at det vil tage 120 timer pr. fly at få flyene tilbage i kommerciel drift, når tilladelsen på et tidspunkt kommer.
De groundede MAX-fly i ørkenen får jævnligt besøg af teknikere, der blandt andet tager brændstofprøver fra flyene for at se, om der er tegn på bakteriel forurening. En gang om ugen sørger teknikerne også for at starte flyenes computere og jetmotorer op, og afprøve flyenes forskellige kontrolmekanismer som eksempelvis vingernes flaps.
Blandt de øvrige flyselskaber, som har store udgifter til opbevaring af MAX-fly, er Norwegian. Selskabets 18 Boeing 737 MAX 8-fly stod parkeret i 10 forskellige europæiske lufthavne, da det europæiske flyveforbud for MAX-fly trådte i kraft onsdag den 12. marts.
Relaterede artikler:
Boeing 737 MAX-fly opmagasineret i ørkenen