Verdens største operatør af Boeing 737 MAX måtte alene i første kvartal aflyse over 10.000 flyvninger, og en del heraf skyldes flyveforbuddet for flytypen.
Southwest Airlines er verdens største operatør af Boeing 737 MAX med 34 fly af typen i selskabets flåde og planer om en udvidelse af flåden med yderligere 41 fly senere på året.
Det amerikanske flyselskab er derfor hårdt ramt af det flyveforbud for MAX-flyene, som blev indført verden over i midten af marts i kølvandet på Ethiopian Airlines-flyulykken med et Boeing 737 MAX 8 og den tidligere ulykke med samme flytype fra selskabet Lion Air i Indonesien.
Southwest Airlines fortæller i forbindelse med fremlæggelse af selskabets resultat for første kvartal i år, at groundingen af MAX-flyene sammen med andre udfordringer som for eksempel det amerikanske vintervejr har medført over 10.000 aflysninger af flyvninger i kvartalet. Det medførte et tab af indtægter for selskabet i første kvartal på omkring 150 millioner dollar – hvilket svarer til over én milliard danske kroner.
Samtidig siger det amerikanske flyselskab, at MAX-flyveforbuddet også vil bidrage væsentligt til forventede højere omkostninger i regnskabsårets andet kvartal.
Uvist hvornår flyveforbud ophæves
Det er fortsat uafklaret, hvornår myndighederne i USA og andre lande er klar til at ophæve flyveforbuddet, men det ventes under alle omstændigheder at tage måneder, inden de nødvendige tests af softwaresystemer, styresystemer mv. er gennemført, så systemerne kan blive godkendt.
“Vi er ikke tilfredse med denne situation. Hvem ville være det?,” lød det retorisk fra Southwest Airlines koncernchef, Gary Kelly, til journalister ved præsentationen af kvartalsregnskabet.
MAX-flyene står i øjeblikket for mindre end fem procent af Southwests flyvninger, andelen står til at blive mere end fordoblet, hvis flyselskabet som planlagt modtager 41 flere fly af typen senere på året – og flyene vel at mærke får tilladelse til at flyve igen.
Passagerernes tillid skal genvindes
Southwest Airlines erkender, at nogle passagerer måske vil undgå flyve med MAX-flyene i fremtiden, og derfor gennemfører selskabet i øjeblikket kundeundersøgelser og konsulterer eksterne specialister for at lave en plan for, hvordan man genvinder passagerernes tillid til flytypen.
“Det er et fantastisk fly, Boeing er et godt selskab, og vi glæder os til selvfølgelig at samarbejde med myndighederne om at få flyveforbuddet ophævet,” siger Gary Kelly.
Analytikere forventer ifølge amerikanske medier, at Boeing kompenserer de flyselskaber, der verden over har måttet stille deres MAX-fly på jorden. Det vil indebære en udgift på anslået helt op til to milliarder dollar – svarende til 13,4 milliarder kroner – for den amerikanske flyproducent.
Relaterede artikler:
MAX koster indtil videre Boeing én milliard dollars
90 dages vurdering af MAX-certificering
737 MAX først på vingerne om to måneder