Afgangstavle i Københavns Lufthavn (Foto: Jasper Carlberg)

Ny og billigere takstaftale i Københavns Lufthavn

Trafikstyrelsen har godkendt den nye takstaftale i Københavns Lufthavn, der fra 1. april vil gøre det billigere for flyselskaberne at benytte lufthavnen. SAS er tilfreds.

Mange års kritik af taksterne i Københavns Lufthavn synes at være forstummet med den nye aftale, som lufthavnen og de største flyselskaber har forhandlet på plads.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. har torsdag godkendt den nye takstaftale, der træder i kraft den 1. april 2019 og løber frem til udgangen af 2023. Ifølge lufthavnen sænkes taksterne med fem procent udover de 10 procent taksterne blev reduceret med midt i den igangværende takstperiode, der udløber den 31. marts.

Københavns Lufthavn har i første omgang kun udsendte en pressemeddelelse om godkendelsen af det nye takstaftale, hvorfor det ikke er muligt at se de konkrete ændringer, før takstregulativet, der blev færdigforhandlet i november sidste år, bliver gjort offentlig tilgængelig.

“CPH fastholder med de nye, lavere takster sin position som en af de billigste storlufthavne i Europa at flyve fra. Samtidig understøtter takststrukturen vores position som hub-lufthavn, hvor det er let og hurtigt at skifte fly, og aftalen styrker vores konkurrencekraft i forhold til de andre lufthavne i Nordeuropa,” udtaler Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavne A/S, i en pressemeddelelse.

Sikrer økonomisk fundament
Med en aftale, der gælder i fire år og ni måneder, er der skabt ro omkring takststrukturen, således at det fremtidige indtægtsgrundlag er kendt, hvormed det vil være lettere at tilrettelægge den kommende udbygning af lufthavnen, hvilket kræver betydelige investeringer.
 
“Alene i 2018 udbyggede vi lufthavnen for op imod to milliarder kroner, og vi har ambitioner om at fortsætte med udbygningen de kommende år. Med den nye takstaftale sikrer vi det økonomiske fundament for Københavns Lufthavn, der gør det muligt for os at fortsætte det høje tempo i vores udbygning til glæde for alle rejsende. En større lufthavn vil give danskerne flere muligheder for at rejse ud i verden, og giver danske virksomheder endnu bedre adgang til verdensmarkederne,” lyder det fra Thomas Woldbye.

De kommende år vil Københavns Lufthavn blandt andet investere i byggeriet af Finger E, der håndterer de store interkontinentale fly, nye standpladser og gates til fly samt nyt bagagesystem.

CPH: Gode og konstruktive forhandlinger
Efter aftalen blev forhandlet på plads af lufthavnens største flyselskaber med SAS og Norwegian i spidsen, har udkastet til det nye takstregulativ været forelagt til de IATA-flyselskaber, der ikke har været en del af forhandlingerne, inden aftalen blev videreekspederet til endelig godkendelse i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Lufthavnen er tilfreds med, at det er lykkedes at lave en aftale direkte mellem parterne og uden indgreb fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
 
“Vores kunder er jo flyselskaberne, og det er afgørende, at vi lytter til deres ønsker og behov – både i den daglige drift og når vi bygger lufthavnen ud. Derfor er jeg glad for, at der lykkedes os at lave en kommerciel aftale med de væsentlige flyselskaber, og jeg vil gerne takke selskaberne for de gode og konstruktive forhandlinger, vi har haft,” siger Thomas Woldbye.

Samme opfattelse har man også hos SAS, der er største operatør i lufthavnen med en markedsandel på omkring 34 procent.

“Vi er glade og tilfredse med, at vi har en aftale som sikrer forbedret konkurrencedygtighed og en positiv udvikling for Danmarks tilgængelighed, infrastruktur og ikke mindst SAS’ operation i Københavns Lufthavn.  Aftalen er et resultat af et godt og konstruktivt arbejde med CPH, som vi skal bygge videre på,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

CPH nedsætter lufthavnstaksterne i 2019

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

Lover lavere billetpriser når takster sænkes