Ny kundeansvarlig hos Amex BT

Tidligere salgschef hos Air Greenland, Klaus Johansen, bliver den tredje kundechef hos American Express Business Travel i løbet af blot fem år. Han afløser Søren Aabel Hammer, der fratrådte i forsommeren efter blot ni måneder i stolen som Director Client General Management.

Det bliver en erfaren branchemand, der fra 1. november 2011 kan sætte sig i chefstolen hos American Express Business Travel i Danmark som Director of Client Management og enformel rolle som administrerende direktør i det anpartsselskab, der står bag rejsebureaudriften.

Klaus Johansen er nemlig ansat som ny ansvarlig kundechef for erhvervsrejsebureauet, der blandt andet har Danmarks største virksomhed, A.P. Møller Mærsk i kundeporteføljen.

Klaus Johansen kommer fra en stilling som salgschef hos Air Greenland i Nuuk, hvor han har været ansat siden marts måned 2008.

Beslutningen om at vende tilbage til Danmark er truffet med baggrund i ønsket om at få ny luft under vingerne.

”Jeg er kommet til den konklusion at jeg skulle prøve noget andet, efter mere end 3 år i samme stol. Det har været et eventyr, både personligt og arbejdsmæssigt at være i Grønland og jeg kan kun anbefale andre at tage springet til dette fantastiske land,“ sagde Klaus Johansentidligere på året til CHECK-IN.dk.

Tredje kundechef på 5 år

Klaus Johansen bliver den tredje kundechef hos American Express Business Travel i løbet af blot fem år. Den 1. november 2006 satte Per Markussen sig i chefstolen. Han efterfulgte Claus Løfberg Jørgensen, der på tidspunkt netop havde forladt erhvervsrejsebureauet til fordel for en stilling hos Gouda Rejseforsikring.

Men i april 2010 valgte Per Markussen atopsige sin stilling iAmex BT for at søge nye muligheder hos konkurrenten BCD Travel. Her er Per Markussen netop blevet udnævnt som Vice President, Nordic med ansvar for samtlige kommercielle aktiviteter i de nordiske markeder.

Når Klaus Johansen den 1. november tiltræder i American Express Business Travel, er det blandt andet kunder som A.P. Møller Mærsk og Grundfos, som han vil få ansvaret for.

Han er dog ikke ubekendt med erhvervsrejsemarkedet. Klaus Johansenhar tidligere været ansat i Carlson Wagonlit Travel fra 1999 til 2004. I en kort periode var han tillige Key Account Manager hos British Airways, inden en tilsvarende stilling hos SAS sikrede Klaus beskæftigelse fra 2005 og frem til 2008, inden han flyttede til Grønland for at tiltræde stillingen som salgschef.

“Rekrutteringen af Klaus signalerer, at vi er ekspansive på det danske marked. Klaus har den spidskompetence, vi søger, og han vil i høj grad bidrage med sin erfaring fra branchen,“ siger Kaveh Atrak, der er General Manager for American Express Business Travel i Norden.