CRJ200 fly fra Cimber A/S. som det så ud få måneder efter konkursen. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Ny lov kan løse danske leasing-vanskeligheder

Regeringen vil ratificere en konvention, der vil genskabe leasingselskabernes tillid til Danmark. Den led et knæk efter motorstriden i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs.

Justitsministeriet sendte i sidste uge et lovforslag med titlen ”Udkast til forslag til lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel” ud til høring. Bag den ikke videre ophidsende titel gemmer sig et forslag til en lovændring, som kan have stor betydning for den danske luftfartsbranche.

Forslaget handler nemlig om, at Danmark skal ratificere den såkaldte Cape Town-konvention. Den gør det klart hvem der ejer fly, motorer og andre vitale komponenter. For det er langt fra altid et flyselskab selv, der ejer sit materiel. Og hvis selskabet går konkurs, så kan der hurtigt opstå tvivl og strid om hvem de værdifulde fly, motorer og reservedele tilhører. Den tvivl skulle gerne være ryddet af vejen, når et land tilslutter sig Cape Town-konventionen.

Den blev indgået i FN-regi i 2001, ratificeret af de første EU-lande i 2007, af Norge i 2011 og af Sverige i 2013. I Danmark har vi ikke ratificeret konventionen endnu. Og det har skabt problemer i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs for næsten tre år siden i maj 2012 og givet Danmarks ry som retsstat alvorlige ridser i lakken på det internationale leasingmarked – til skade for danske luftfartsselskaber.

Flyttet rundt
Lige siden konkursen har advokater for konkursboet og for seks danske og internationale leasingselskaber kæmpet i retssalene om ejerskabet til ni flymotorer, der har en værdi på mellem 3,4 og 12 mio. kroner per styk. Motorerne var på konkurstidspunktet leaset af leasingselskaberne til Cimber Sterling og monteret på flere forskellige fly.

For at holde bare nogle af selskabets fly i luften de sidste måneder op til konkursen 3. maj 2012, blev motorerne i stor stil flyttet rundt mellem flyene. I flere tilfælde er motorerne endt med at sidde på fly, der tilhører Cimber Air Leasing, der er et af de konkursramte selskaber i Cimber-koncernen. Og derfor mente kuratorerne i boet, at motorerne var blevet ”grebet” af flyene og nu tilhørte flyenes ejer. Ingen af leasingfirmaerne, der for alle seks’ vedkommende leaser fly og motorer ud over hele verden, har før stødt på begrebet om at en motor kan blive ”grebet” af et fly.

Efter en byretsdom, som ingen af parterne var tilfreds med, fortsætter striden til maj i Vestre Landsret.

Billigere finansiering
Den danske praksis har skabt stor usikkerhed internationalt og gjort leasingselskaberne usædvanligt skeptiske over for at lease fly og motorer til danske luftfartsselskaber i fremtiden.

Derfor glæder det brancheorganisationen Dansk Luftfart, at der endelig sker noget.

”Det er et længe næret ønske fra den danske luftfartsbranche, som nu går i opfyldelse. Det vil give mere trygge finansieringsforhold for alle parter og dermed formentlig også billigere finansiering for de danske flyselskaber,” påpeger chefkonsulent Per Henriksen fra Dansk Luftfart, der er en branchesammenslutning under Dansk Industri.

Organisationen har gennem mere end to år henvendt sig til Justitsministeriet og forsøgt at rejse problemstillingen omkring den manglende ratificering og de udfordringer det giver for danske luftfartsselskaber.

Få fly ud af boet
At Norge havde ratificeret Cape Town-konventionen var den direkte årsag til at et fransk leasingfirma i efteråret 2012 bad SAS om at omregistrere et af sine Airbus A340 langdistancefly fra dansk til norsk register. Flyet var ejet af leasingfirmaet, og hvis SAS skulle gå konkurs, som der var overhængende fare for i efteråret 2012, ville leasingfirmaet langt lettere kunne få deres fly ud af boet, hvis flyet var registreret i et land, hvor Cape Town-konventionen gjaldt.

Lovforslaget er i høring frem til 13. februar og forventes behandlet i indeværende folketingssamling.

Næsten tre år efter Cimber Sterlings konkurs strides kuratorerne i konkursboet og en række leasingselskaber stadig om ejerskabet til flere af selskabets fly og motorer. En strid som sandsynligvis kunne være undgået, hvis Danmark havde ratificeret Cape Town-konventionen.