Ny luftfragtterminal til CPH

Med en ny fragtterminal håber Københavns Lufthavn at kunne tiltrække endnu flere oversøiske flyruter, hvor “belly cargo” er en væsentlig faktor i ruteøkonomien.

Det tyske ejendomsudviklingsfirma AXXUS Capital vil opføre en ny fragtterminal på den sidste ledige byggegrund i Københavns Lufthavns cargo-område i lufthavnens østlige side ud mod Øresund.

Terminalen til den nette pris af 300 millioner kroner bliver på 20.000 kvadratmeter og skal stå færdig i løbet af to år.

I Københavns Lufthavn håber man, at terminalen vil være med til at gøre CPH endnu mere attraktiv for selskaber, der ønsker at åbne oversøiske ruter til og fra København.

Det er nemlig ikke kun antallet af passagerer i kabinen der er afgørende for om en langdistancerute er en rentabel forretning. Også mængden af fragt i flyets lastrum kan have afgørende betydning for ruteøkonomien. Det kan meget vel udgøre mere end 10 procent af omsætningen på en rute. Og i dag udgør det, der i fagsproget kaldes ”belly cargo”, 40 procent af den samlede tonnage i CPH, og det er steget med syv procent i år.

Udvikle cargotilbud
Med AXXUS Capitals nye terminal forbedres Københavns Lufthavns faciliteter for belly cargo og det håber lufthavnen vil give pote.

”Vi arbejder målrettet på at tiltrække endnu flere langdistanceruter, og derfor er en vigtig del af vores strategi at skabe et godt grundlag for luftfragt i CPH,” siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard og fortsætter:

“Luftfragt er afgørende for en stor, international lufthavn som CPH, og derfor har det været vigtigt for os at finde en partner, der både kan forbedre og udvikle vores cargotilbud. Det har vi fundet i AXXUS, som er specialister i at udvikle luftfragtfaciliteter.”

Den nye fragtterminal skal bygges i lufthavnens cargo-område mod øst.

Stigende fragtmængder
Hos AXXUS Capital glæder man sig over muligheden for at rykke ind i CPH.

”Vi ser et stort potentiale i at udvikle luftfragten i Københavns Lufthavn. I de kommende år vil der blive endnu større behov for gode luftfragtfaciliteter til at håndtere stigende fragtmængder til og fra eksempelvis Kina,” siger direktør Markus Wolff fra AXXUS Capital.

Det nye fragtcenter vil have den nyeste teknologi og understøtte både automatiserede og manuelle processer. Sikkerhedsmæssigt bliver det ifølge AXXUS Capital på højeste niveau med adskilte områder for alle sikkerhedsniveauer, ligesom der også bliver optimale forhold for kølefaciliteter, som eksempelvis er afgørende for mange kunder inden for medicinalbranchen.

Plads til flere
At AXXUS Capital sætter sig på den sidste ledige byggegrund i cargo-området er ikke ensbetydende med, at der ikke er plads til flere virksomheder. Københavns Lufthavn har nemlig planer om at etablere en såkaldt ”airport business park”. Der bliver dog ikke tale om at virksomheder i business parken kan ligge i selve lufthavnen med ”airside-adgang”, da parken efter planen skal placeres på den østlige side af Kystvejen, som går på ydersiden af Københavns Lufthavns østlige hegn. Det vil sige på et areal med Kystvejen mod vest, Øresund og DSB’s remisser mod øst samt parkeringsområdet P19 mod nord.

 

Relaterede artikler:

CPH vil gøre lufthavnen til centrum for e-handel

Fragt skal hjælpe Norwegian på den lange distance

Cargo spiller nøglerolle for langruter