Finnair-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Egon Johansen)

Ny overenskomst afblæser planlagte strejker

De seneste måneder har forhandlingerne om en ny overenskomst hos Finnair ført til, at der er blevet aflyst hundredvis af flyvninger som følge af strejker. Nu har parterne dog landet en aftale.

Finnair har været igennem nogle opslidende måneder med mange strejker. I løbet af maj, juni og begyndelsen af juli udførte de ansatte, der er organiseret i Finnair Aviation Union (IAU), 11 punktstrejker med et stort antal aflyste flyvninger til følge, og flere var planlagt.

Det var nemlig varslet, at jordpersonale, der blandt andet arbejder med vedligehold, ground handling og catering i Helsinki Lufthavn, også ville strejke den 16., 18., 21., 23. samt 25. juli, da man ikke kunne nå til enighed om en ny overenskomst med arbejdsgiverorganisationen Palta, der repræsenterer Finnair.

Nu er det dog lykkedes parterne at finde en løsning med hjælp fra den finske
forligsinstitution, hvilket betyder, at Finnair kan afvikle ferietrafikken, som den hidtil har været planlagt, uden yderligere driftsforstyrrelser.

Kalder det en lettelse
IAU og Palta bekræfter, at man har indgået en ny overenskomst, der sikrer de ansatte en lønstigning, der følger den generelle udvikling, men ellers er der ikke foretaget andre ændringer i overenskomsten.

Meningen er, at aftalen skal danne fundamentet for en ny overenskomst, som man kan forhandle videre om i løbet af det kommende halvandet år. Derfor har aftalen en kortere løbetid, forklarer IAU. Den gælder indtil den 15. januar 2027.

Parterne har lagt arm ved forhandlingsbordet siden januar. Derfor glæder det Minna Ääri, der er arbejdsmarkedsdirektør hos Palta, at man nu har haft held til at skabe ro i en travl tid.

”Det er godt, at der efter disse langvarige forhandlinger endelig er fundet en løsning på tvisten, som begge parter synes er acceptabel. Det er også en lettelse for alle flypassagerer her midt i sommerferien.”

”Vi havde dog gerne set, at der var blevet indgået en aftale, der udover en løsning på lønspørgsmålet, også kunne medvirke til at udvikle branchens arbejdsvilkår.”

Kan koncentrere sig om flyvninger
Hos Finnair har man også åndet lettet op, fortæller driftsdirektør Jaakko Schildt, og flyselskabet glæder sig nu til at kunne koncentrere sig om at afvikle de planlagte flyvninger.

”Der skal lyde en stor tak til vores kunder for den tålmodighed, som de har udvist under den langvarige konflikt.”

”Med forhandlingsresultatet, der gælder for Finnairs tekniske services, køkkenpersonalet, de ansatte i lufthavnens kundeservice og mange andre virksomheder, der er beskæftiget i lufthavnen, kan vi nu fokusere på at operere vores flyvninger i den vigtige sommersæson med den grad af pålidelighed, der forventes af os.”


Relaterede artikler:

Strejker fjernede væksten hos Finnair i juni

Udmattelseskrig: Aflyser op mod 900 afgange

Finnair rammes af syvende strejke på en måned