Ny SAS-strategi præsenteres i Norge i dag

Koncernchef Rickard Gustafson fra SAS vil i dag i Stavanger præsentere en ny strategisk platform med “yderligere omkostnings- og indtjeningsforbedringer.“ Præsentationen er henlagt til Stavanger, hvor SAS-chefen blandt andet skal tale på en konference sammen med tidligere koncernchef Jan Carlzon.

Den 13. og 14. september afholdes i Stavanger den 25. udgave af “Solakonferansen“, der har til formål at bringe mennesker sammen, som bedst kan bidrage til bedre sikkerhed, kvalitet og miljø indenfor luftfarten.

Konferencen har blandt andet bragt en tidligere og en nuværende koncernchef fra SAS sammen. Jan Carlzon skal indlede med emnet “Et skråblikk på skandinavisk luftfart gjennom 25 år“, mens Rickard Gustafson følger op med emnet “Skandinavisk luftfart i fremtiden.“

Umiddelbart efter Rickard Gustafsons præsentation har SAS indkaldt til pressemøde kl. 13.30 på Rica Airport Hotel i Stavanger, hvor konferencen finder sted. Her vil SAS-koncernchefen løfte sløret for “en ny strategisk platform med yderligere omkostnings- og indtjeningsforbedringer,“ som det hed i den seneste kvartalsrapport.

Her kunne RickardGustafson sikkert bruge etpar velmente råd fra forgængeren Jan Carlzon, der i 1980´erne høstedeen af de største succeser i luftfartsindustrien, da han skabte “The Businessman´s Airline“ og det første egentlige business class-produkt.

Men hvor Jan Carlzon lancerede en offensiv strategi, ligger det i kortene, at den nye SAS-strategi bliver mere defensiv. Det er en del af mantraeti nutidens luftfart, at omkostningsniveauet konstant skal bringes ned for at bevare konkurrencekraften. Det har blandt andet været en væsentlig del af den snart afsluttede Core SAS-plan.

Men i mellemtiden har markedet – og dermed også konkurrenterne – flyttet sig, hvilket vil nødvendiggøre yderligere tiltag. Omkostningsforbedringer kan såledesudelukkende ske gennem besparelser og effektiviseringer.

SAS har ikke ønsket at kommentere på indholdet af New Strategic Direction, der er arbejstitlen på dennye strategiplan. Men det skandinaviske luftfartsselskab nævner dog i kvartalsrapporten fire hovedelementer. Der skal skabes betingelser for profitabel vækst, der skal etableres et godt samarbejdsklima, lederskabet skal styrkes med en veldefineret “performance-kultur“ og kundefokus skal styrkes.

Kundefokus har SAS dog et ganske godt greb om i øjeblikket. Således har selskabet den højeste kundetilfredshed i løbet af de seneste 11 år.