Marco Sansavi, koncernchef hos Iberia. (Foto: Iberia | PR)

Ny strategiplan: Vil øge fra 45 til 70 langdistancefly

Iberia har løftet sløret for strategiplanen Flight Plan 2030, der blandt andet indeholder udvidelse af langdistanceflåden fra 45 til 70 fly. Derudover annonceres tre nye ruter til destinationer i Canada, USA og Mexico.

Flight Plan 2030 er navnet på en ambitiøs strategiplan som det spanske IAG-selskab Iberia onsdag præsenterede ved Paris Air Show.

Planen rummer et mål om, at Iberia over de kommende år skal skabe en vækst, der bidreager til en årlig fortjeneste på mellem 13,5 og 15,0 procent af omsætningen, hvilket vil gøre selskabet i stand til at investere seks milliarder euro, hvilket svarer til 44,8 milliarder kroner, frem til 2030.

Det skal blive muligt ved at øge langdistanceflåden fra de nuværende 45 til 70 langdistancefly. Det sker gennem deployering af Airbus A350, A321XLR og muligvis også A330neo fra en samlet ordre, som IAG annoncerede for nylig.

Iberias koncernchef Marco Sansavini forklarer, at det kun vil være muligt som følge af, at Iberia har været igennem en proces, hvor selskabet i dag er anderledes positioneret.

“Takket være Iberias gennemgribende transformation i løbet af det seneste årti og indsatsen fra alle vores medarbejdere leverer vi nu resultater, der giver os mulighed for at se fremtiden i møde med tillid og investere sens milliarder euro i vores Flightplan 2030. Vi ønsker at vokse fra de nuværende 45 langdistancefly til 70 for at positionere Barajas (lufthavnen i Madrid, red.) som et vigtigt europæisk knudepunkt og forbedre Spaniens globale forbindelser.”

Yderligere tre nye langdistanceruter
Med den markante udvidelse af langdistanceflåden vil der også komme nye destinationer på det interkontinentale rutekort. Iberia har allerede nye ruter på vej til Recife og Fortaleza i Brasilien samt Orlando i USA, og blandt kommende ruter finder man destinationer som Toronto i Canada, Philadelphia i USA samt Monterrey i Mexico.

Udvidelsen af rutenetværket vil primært ske over Atlanten.

Derudover kommer Iberia til at fokusere på passageroplevelsen, hvor kabinerne i langdistanceflyene vil blive renoveret, og samtidig vil man åbne endnu en lounge for premium-passagerer i Terminal 4 i Barajas-lufthavnen i Madrid, der i 2024 var Europas femtestørste med i alt 66,2 millioner passagerer.

De store vækstambitioner vil også kunne aflæses i antallet af ansatte i den spanske luftfartskoncern. Man forventer frem mod 2030 at skulle ansætte 1.000 nye medarbejdere om året, således at flyselskabet i 2030 direkte og indirekte understøtter 250.000 jobs.

 

Relaterede artikler:

IAG på storindkøb: Køber 53 nye langdistancefly

Iberia med tre nye langdistanceruter til to lande

Første Airbus A321XLR er leveret til Iberia