- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny teknologi skal sikre hurtigere turnaround i London-lufthavn

De ansatte i Gatwick skal fremover afprøve et nyt digitalt værktøj, der blandt andet skal mindske antallet af forsinkelser og hjælpe til en hurtigere klargøring af flyene.

Teknologien spiller en stadig større rolle i privat- og arbejdslivet hos de fleste mennesker. I fremtiden ser det ud til, at den også får en endnu større betydning i London-lufthavnen Gatwick, hvor en ny platform kaldet AirTurn står til at blive en del af medarbejdernes dagligdag.

I dag foregår størstedelen af kommunikationen mellem lufthavnens ground handling-ansatte ved hjælp af papirer eller via radio. Oplysningerne skal herefter tastes manuelt ind i lufthavnens systemer, kommunikeres videre til flyvelederne samt den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol.

Ifølge VINCI Airports, der står for driften i lufthavnen, er den metode dog ikke optimal. Derfor har selskabet udviklet AirTurn, som har til formål at øge effektiviteten blandt flyvelederne samt mindske både antallet af forsinkelser og unødigt brug af brændstof. VINCI Airports håber, at udrulningen af den nye platform vil resultere i en hurtigere turnaround i lufthavnen.

Kan orienteres øjeblikkeligt
AirTurn vil blive integreret med den såkaldte Community App, som medarbejderne i Gatwick allerede har adgang til. Dette program giver blandt andet de ansatte et overblik over forsinkelser, begivenheder i lufthavnen samt hvor meget kø, der er ved check-in.

Ved brug af AirTurn kan medarbejderne i ground handling fremover øjeblikkeligt orientere flyvelederne, hvis der sker ændringer eller forsinkelser ved lastning af bagage, påfyldningen af brændstof eller andre aspekter af klargøringen af flyene.

Informationerne skal gøre de ansatte i kontroltårnet i stand til at kunne fastlægge et mere nøjagtigt afgangstidspunkt eller et såkaldt Target Off-Block Time. Det er det tidsrum, hvor personalet i ground handling vurderer, at et fly er klar til at blive sendt af sted.

Forbereder sig på et travlt år
Årsagen til, at AirTurn rulles ud i netop Gatwick er, at lufthavnen fungerer som et såkaldt innovationscenter for VINCI Airports, hvor nye idéer og arbejdsgange bliver afprøvet i praksis, inden de implementeres mere bredt i resten af selskabets portefølje af i alt 53 lufthavne i 12 lande.

Den føromtalte Community App for medarbejderne fik også premiere i Gatwick, men benyttes i dag i flere af selskabets lufthavne. Karl Sulsh, der er kundechef i Gatwicks afdeling for innovation og kommercielt IT, håber, at AirTurn vil gøre driften i lufthavnen mere effektiv.

”Vi skabte platformen efter at have lyttet til vores ground handlers og har leveret en digital løsning, der forbedrer kommunikationen samt giver hurtige og præcise informationer fra lufthavnens område. AirTurn er en af de vigtigste digitale byggeklodser, som vi implementerer for at gøre lufthavnen mere effektiv, mens vi ruster os til et travlt 2022.”

 

Relaterede artikler:

Wizz Air køber Norwegian-slots i Gatwick

British Airways klar til at ændre Gatwick-beslutning

Udsigt til kamp om Gatwick-slots