Nye uniformer og ny flytype til DAT

Det Vamdrup-baserede Danish Air Transport får i disse dage det første af to Bombardier Dash 8-100 fly ind i flåden. Samtidig tages en ny uniform i brug for det flyvende personale. Hos DAT går man fra marineblå og guldstriber til sort og sølvstriber.

Hvis man rejser meget i Norge, har man mulighed for som rejsende at opleve de nye uniformer, som kabinebesætningen hos Danish Air Transport (DAT) i denne uge har taget i brug.

Fra danske lufthavne kan DAT nemlig udelukkende benyttes fra Esbjerg og Billund til Stavanger, men også på ad-hoc charter flyvninger.

Uniformerne hos DAT var tidligere marineblå med guldstriber,mensden nye uniform er mere stilfuldi sort med knapper og striber i sølv.

”Uniformsprojektet har stået på over en længere periode. Vi har valgt at inddrage besætningerne i udvælgelsesprocessen. Det er besætningerne, som skal føle sig tilpas hver dag på jobbet, og derfor er det også afgørende vigtigt, at de har det godt med deres uniformer,” siger Jesper Rungholm,der er administrerende direktøri DAT.

Hos DAT understreger man, at uniformerne skal medvirke til atgive personaletden nødvendige autoritet samtidig med, at de er behagelige at have på. DAT konstaterer samtidig, at de fleste vil kunne have svært ved at forestille sig en pilot i hjemmestrikket trøje eller en stewardesse i jeans. Sidstnævnte synes dog ikke at ligge så langt væk fra drømme og forestillinger hos mandlige flypassagerer.

”Vi glæder os til at præsentere den nye uniform for vores passagerer. Den nye uniform understreger DAT’s image som et moderne luftfartsselskab, som sætter passagerene i fokus,”fremhæver Jesper Rungholm.

Også nye fly til DAT

Det er ikke alene nye uniformer, at DAT kan tage i bruge. Selskabet har netop modtaget den første af to Bombardier Dash 8-100 fly, der blandt skal bruges på de fire nye ruter fra Bodø fra den 1. april.

Netop denne flytype har særligt gode kortbaneegenskaber, hvilket kræves på ruterne til Lofoten, hvor landingsbanerne er relativt korte.

Det nye DAT-fly stammer tilbage fra december 1986, hvor det havde sin første flyvning. Ansett New Zealand var første kunde til at taget fly i brug, og gennem flyets mere end 25 års levetid, har det sidenhenfløjet på New Zealand for Air National samt Vincent Aviation.

Flyet forlod Darwin med kurs mod Bali allerede den 13. oktober sidste årog kunne først den 9. december registreres hos Danish Air Transport via selskabet Nuuk Aircraftsom OY-RUW.