- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Nyt Alitalia starter i juni

Man siger, at katten har ni liv, og hvis det italienske flyselskab Alitalia havde været et dyr, så var det uden tvivl en kat.

Alitalia blev etableret tilbage i 1946, men siden 1999 har selskabet overlevet utallige kriser og er blevet rekonstrueret flere gange. Lige nu befinder selskabet sig i en rekonkstruktionsfase, der har stået på siden en betalingsstandsning i foråret 2017.

I mellemtiden har den italienske stat økonomisk holdt hånden under selskabet med midlertidige lån for at sikre, at driften kunne fortsætte, indtil der var fundet nye ejere. Forhandlinger med et konsortium bestående af det italienske jernbaneselskab Ferrovie dello Stato (FS), infrastrukturselskabet Atlantia og amerikanske Delta Air Lines, faldt til jorden i slutningen af 2019, og Lufthansa har ikke ønsket at byde sig til, hvis ikke selskabet blev slanket betydeligt.

Det er der ikke noget, der tyder på, at det vil, idet den italienske stat nu er langt fremme med planerne om en renationalisering af selskabet for at undgå en endegyldig konkurs som følge af coronakrisen.

Nyt selskab skal leje personale og fly
Under en høring tidligere på ugen i det parlamentariske transportudvalg forklarede Stefano Patuanelli, der er minister for økonomisk udvikling i Conte II-kabinettet, at man er langt fremme med planerne om at skabe et nyt Alitalia, som principielt kommer til at leje personale og fly fra det gamle selskab.

Ministeren kunne berette, at det nuværende selskab per 22. april har registreret et fald på 87,6 procent i omsætningen som følge af COVID-19-pandemien, og at det ville blive nødvendigt at gøre selskabet mindre.

“Jeg mener, at det er vanskeligt at sige, at der ikke bliver tale om afskedigelser,” sagde Stefano Patuanelli ved høringen ifølge det italienske medie Corriere delle Sera.

Ministeren forklarede samtidig, at det nye Alitalia kunne være klar til at gå i luften i løbet af de første uger af juni, og at man starter med en begrænset flåde, hvorefter der efter nogle måneder øges til 40 – 50 fly, mens målet er at komme over 90 fly. Det skal ses i forhold til, at Alitalia i dag råder over 113 fly, så det er en relativ beskeden tilpasning. Dermed vil en tredjedel af flyene være langdistancefly.

Skal vælge alliance
Det er planen, at den italienske stat indtil videre overtager ejerskabet samt det overordnede ansvar for flyselskabet for herefter at søge flyselskabet solgt, når tiderne bliver mere gunstige, end det er tilfældet lige nu.

Eksperter stiller sig dog tvivlende over for, om selskabet vil være hårdt nok skåret til for at kunne foretage en bæredygtig og varig genrejsning.

“Det er tvivlsomt, om der kan blive finansiel stabilitet, indtil efterspørgslen vil være tilbage til et normalt niveau, og det vil tage nogle år, før det sker.” siger en analytiker til Corriere delle Sera.

Ret hurtigt skal det nye Alitalia have fundet ud af, hvorvidt man skal blive i SkyTeam og i den eksisterende joint venture-aftale om den transatlantiske i samarbejde med Air France-KLM og Delta Air Lines. Aftalen udløber den 21. maj, men det nye Alitalia kan også vælge at søge mod Star Alliance og Lufthansa og forsøge at skabe et samarbejde med denne del af luftfarten.

Alitalia kommer dog ikke til at stå alene. “Stand alone er en situation med begrænsninger, så det vil ikke være målet for vort flyselskab,” lyder det fra Stefano Patuanelli.

 

Relaterede artikler:

Vestager kan afgøre Alitalias fremtid

Stadig uklar situation omkring Alitalia

Fire selskaber har budt på Alitalia