En Airbus A320-200 fra Alitalia. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Vestager kan afgøre Alitalias fremtid

Den danske EU-konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, kan få stor indflydelse på, hvorvidt økonomisk trængte Alitalia vil kunne fortsætte med at eksistere.

Det er fortsat uvist, om Alitalia har en fremtid i de højere luftlag. Det italienske SkyTeam-flyselskab, der gik i betalingsstandsning i maj 2017, fik overskredet endnu en deadline i oktober sidste år i processen med at udarbejde en redningsplan.

Det italienske jernbaneselskab Ferrovie dello Stato (FS) tog for over et år siden initiativ til at sammensætte et konsortium, der skulle redde Alitalia. Det var infrastrukturselskabet Atlantia og amerikanske Delta Air Lines, der skulle sikre redningen, men i november sidste år trak Atlantia sig ud af projektet. Sidenhen var Lufthansa inde over, men i begyndelsen af januar stod det klart, at der ikke kunne findes en umiddelbar løsning.

Siden betalingsstandsningen har den italienske regering i et par omgange holdt det statsejede Alitalia flyvende ved blandt andet i 2017 at have bevilget et lån på 900 millioner euro, eller hvad der svarer til 6,75 milliarder kroner. Dette lån fra 2017 er muligvis tilladt i henhold til EU-Kommissionens “one time, last time“-princip i forhold til konkurrencereglerne.

Ny milliardstøtte kan fælde Alitalia
Den italienske regering hjalp dog til igen med et lån på 400 millioner euro (tre milliarder kroner, red.) til Alitalia i slutningen af 2019. Endnu en støtte fra staten, og EU-Kommissionen er nu i gang med at undersøge, hvorvidt dette lån er konkurrenceforvridende og dermed i strid med lovgivningen.

I spidsen af undersøgelsen er danske Margrethe Vestager, som er konkurrencekommissær i EU. Ifølge nyhedsbureauet Reuters forklarede hun torsdag, at sagsbehandlingen er ”ret fremskreden”. Det vides ikke, hvornår Margrethe Vestager og EU-Kommissionen kommer frem til en afgørelse i sagen, der formentlig kan ende med to udfald. Milliardstøtten bliver enten godkendt, eller også kan Alitalia blive pålagt at betale støtten tilbage.

Ved sidstnævnte scenarie risikerer det italienske flyselskab efter alt at dømme en konkurs, og statsstøtten kan dermed potentielt ende med at blive dødsstødet for det nationale italienske flyselskab.

Statsstøtte har nedlagt andre flyselskaber
Hvis det ender med, at Alitalia skal tilbagebetale milliardlånet, bliver kampen for overlevelse imidlertid mere end svær for flyselskabet. Det viser tilsvarende sager i den europæiske luftfartsindustri.

Estonian Air gik konkurs i november 2015. I kampen for redning fik det estiske flyselskab støtte fra den estiske regering, men også denne støtte blev genstand for en undersøgelse af EU-Kommissionen. Støtten endte med at blive erklæret ulovlig, og pengene skulle betales tilbage til staten. Det havde Estonian Air ikke mulighed for, og selskabet gik konkurs.

Ifølge EU-Kommissionen skulle Estonian Air tilbagebetale 85 millioner euro (635 millioner kroner, red.). Også i dette tilfælde blev afgørelsen om den ulovlige statslige støtte truffet af Margrethe Vestager.

Lidt tidligere i 2015 gik Cyprus Airways konkurs. I dette tilfælde havde EU-Kommissionen meddelt, at det cypriotiske flyselskab skulle betale knap 500 millioner kroner tilbage i ulovlig statsstøtte, som selskabet havde taget imod i 2012 og 2013. Cyprus Airways havde ikke pengene, og den cypriotiske regering måtte lukke selskabet.

 

Relaterede artikler:

Stadig uklar situation omkring Alitalia

Estonian Air går konkurs

Årets første konkurs en realitet