For anden lørdag i træk har der været bagagekaos i CPH. Igennem flere timer lørdag eftermiddag måtte der køres nødprocedure, da bånd- og sorteringsanlæg i T1 og T2 var ude af drift.
En opgradering af bagageanægget i Københavns Lufthavn til en kvart milliard kroner er ikke automatisk garanti for en stabil drift. Slet ikke, når anlægget er taget i brug lige op til højsæsonen og stadig har nogle “børnesygdomme“, der forstyrrer.
Det har man mærket til i Københavns Lufthavn de seneste to lørdage, hvor der har været stop på anlægget. For en uge siden gik et bånd i stykker, der skulle transportere bagagen ind til de såkaldte sorteringsmaskiner, hvilket medførte flere timers uregelmæssigheder.
Endnu et problem opstod i lørdags kl. 14.17, da man i Terminal 2 måtte køre nødprocedure, der varede frem til 17.55 I Terminal 3 blev nødproceduren iværksat kl. 14.49 og afblæst igen kl. 17.07. I mellemtiden havde der så ophobet sig 3.000 stykker bagage, der ventede på at blive smidt på båndet, så snart det var aktivt igen.
“Nødproceduren foregår på den måde, at check-in pultene kører videre, mens man kører bagagen til særlige opsamlingssteder, hvor det opbevares, indtil båndet ruller igen,“ forklarerkommunikationsrådgiver Anne Munck Mikkelsen fra Københavns Lufthavne til CHECK-IN.dk.
Evaluering mandag morgen
Ifølge kommunikationsrådgiveren har man endnu ikke det fulde overblik over, hvad der gik galt i lørdags.
“Vi ved ikke helt, hvad der skete. Vi får et klart billede af det mandag morgen, når vi mødes med de ansvarlige fra driftsområdet,“ siger Anne Munck Mikkelsen.
SAS udtrykte i sidste uge bekymring over, hvorvidt stabliteten var til stede i Københavns Lufthavns nye bagagesorteringsanlæg. Det viser sig nu, at bekymringen hos SAS kan have været velbegrundet.
“Kapaciteten er som den skal være. Med den bagageudvidelse vi lige har foretaget, har vi gjort hvad vi kunne for at levere varen. Nu er det blot justeringer, der skal foretages,“ mener Anne Munck Mikkelsen.
At flyselskaber og passagerermuligvis har en anden opfattelse af sagen er ikke utænkeligt.
“Vi kan kun beklage de gener, som dette nedbrud påførte passagererne i lørdags. Vi arbejder på højtryk for at det ikke vil kunne ske igen,“ siger CPH´s kommunikationsrådgiver Anne Munck Mikkelsen.