Nyt produkt trods kamp for overlevelse

IAG-selskabet Iberia er ude i en kamp for livet, og en kommende fem-dages strejke lurer lige om hjørnet. Det sker samtidig med, at det spanske luftfartsselskab indfaser otte nye langdistancefly og opgraderer produktet på langruterne.

Det spanske luftfartsselskab Iberia skal slankes. Selskabet der sammen med British Airways er ejet af IAG (International Airlines Group) vil inden 2015 reducere antallet af medarbejdere med 20 procent, hvilket svarer til 4.500 stillinger.

Spareplanen, som det ikke er lykkedes ledelsen i selskabet at opnå enighed med fagforeningerne om, har fået medarbejderne til at true med en fem-dages strejke fra den 18. til den 22. februar.

Den mulige strejke kommer særdeles ubelejligt for Iberia. Selskabet er netop i gang med en større produktopgradering, der er blevet igangsat i begyndelsen af februar måned.

Nye Airbus A330-fly
Det første af otte nye Airbus A330-300 fly blev leveret i fredags med helt nyindrettede Business Class og Economy Class sektioner. Det indebærer flat bed seats påBusiness Class og opgradering af infligth-entertainmenttilbuddet på Economy Class. Herudover forbereder Iberia, at alle langdistancefly skal have Wi-Fi installeret samt adgang til at benytte SMS-tjenester om bord.

Men det er ikke kun de nye brændstofbesparende A330-fly, der vil blive udstyret med det nye langdistanceprodukt. Fra maj måned vil Iberias eksisterende 17 fly af typen Airbus 340-600 blive indrettet i den nye servicekonfiguration med 46 Business Class sæder og 300 Economy Class-sæder.

Airbus A330-flyene vil Iberia benytte på de nordamerikanske ruter til New York, Miami, Chicago og Boston samt til Luanda i Angola. De større Airbus A340-fly skal stadig betjene ruten til Los Angeles samt de mange destinationer i Latinamerika.

Flere produktforbedringer
Det er ikke kun flyene, der skal shines op. Iberias hjemmeside bliver relanceret, således at det kan bygges bro mellem de 34 mio. årlige besøgende på sitet og de 1,3 mio. internet-brugere, der følger Iberia på de social medier.

Sidste fase i den omfattende produktopgradering er at forbedre passagerernes rejseoplevelse i Madrad-Barajas Terminal 4. Her bliver der introduceret holografiske virutelle agenter som nyt informationsmedie, fast track bagage check-in, nye check-in maskiner og særlige skranker, hvor kunderne kan forvente en hurtig betjening.

Alt i alt en omfattende fornyelse hos det spanske luftfartsselskab. Langvarige strejker kan dog være med til at skade den store produktmæssige satsning, hvorfor Iberia i øjeblikket balancerer på en knivsæg i forhold til, om selskabet kører den rigtige vej, eller i stedet mod afgrunden. Det vil de kommende måneder give svaret på.