SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Øget ferietrafik bag trafikvækst i CPH

Københavns Lufthavn har passagerfremgang for anden måned i træk, og væksten i ferietrafikken slår for alvor igennem.

Trods byggerodet i Terminal 3, så lykkedes det alligevel 2.496.509 passagerer at rejse gennem Københavns Lufthavn i april måned, og det er flere end nogensinde før i årets fjerde måned.

Passagervæksten var på 3,2 procent, hvilket i sig selv ikke er videre imponerende, men når man tager i betragtning, at tallene sammenlignes med en måned i 2017, hvor påsken blev afviklet, så er præstationen faktisk noget bedre end det ser ud med det blotte øje.

Sammenlagt er 8.764.089 passagerer rejst gennem terminalerne i Kastrup i årets fire første måneder, og det er 1,2 procent flere end sidste år. Tallet ventes dog at stige i de kommende måneder, hvor den nye kapacitet i flyselskabernes sommertrafikprogram for alvor slår igennem. Det bekræftes også af lufthavnens ledelse.

“Med en travl sommer på vej med 52 flere destinationer end i vinterprogrammet forventer vi, at der vil komme ekstra luft under rejselysten og dermed passagervæksten i de kommende måneder,” siger administerende direktør Thomas Woldbye.

Korte miniferier hitter
Det er især ruterne til Amsterdam, Málaga og Helsinki, der år til dato har trukket en del af den europæiske vækst, mens det i stedet går tilbage på ruterne til Berlin, Bruxelles, London, Stockholm, og Oslo samt indenrigsruten til Aalborg.

Ifølge Københavns Lufthavn gemmer der sig bag tallene nye rejsetendenser, hvor stadig flere danskere vælger at tage på en smuttur ud i Europa, mens udenlandske turister besøger København og Danmark på en kort miniferie. Således er det 46 procent af alle ferierejser til og fra Danmark, der er på mellem to og seks dage, og det er mere end i 2010, hvor de korte rejser kun udgjorde 37 procent af ferierejserne.

“Når der åbner en ny rute til København fra for eksempel Spanien eller Italien, så er der mange, der tænker: ‘Lad os tage en lang weekend i København.’ Og omvendt tænker danskerne og sydsvenskerne, at de kan tage en smuttur til syden. Så jo flere destinationer der er at vælge imellem, jo flere vælger at flyve ud på en kort rejse,” konstaterer Thomas Woldbye.

Stadig foran skandinaviske konkurrenter
Mens Københavns Lufthavn kan glæde sig over, at der for anden måned i træk er passagerfremgang, så undlader man ikke at skele til, hvad der foregår i Oslo og i Stockholm. For de to konkurrerende skandinaviske storlufthavne har igennem det seneste år eller halvandet ligget lige i haserne på CPH, hvad angår antallet af passagerer.

For Københavns Lufthavn betyder det uden tvivl meget, at man kan forklare flyselskaberne, at lufthavnen er den største i Norden målt på antallet af passagerer og samtidig langt den største målt på antallet af internationale passagerer.

Men i Oslo Lufthavn og Stockholm Arlanda skal de løbe ekstra stærkt i 2018, hvis de skal gøre sig nogen forhåbninger om permanent at overhale indenom, selvom det hidtil i ganske få udvalgte måneder er lykkedes for Oslo Lufthavn at komme ud med et større passagertal end CPH.

I Oslo Lufthavn var der således i april 2.353.231 rejsende, og det var omkring 150.000 færre end i København. Væksten i Oslo var dog allligevel på 6,9 procent og år til dato var der 9.480.712 passagerer gennem terminalområdet i Gardermoen, hvilket svarer til en vækst på 3,8 procent. År til dato har CPH stadig et forspring på cirka 225.000 passagerer.

Forspringet er større til den svenske hovedstadslufthavn i Arlanda udenfor Stockholm. Her var der i årets fire første måneder en vækst på tre procent til samlet 8.088.657 passagerer gennem terminalerne, og det er omkring 575.000 færre end i CPH. I april var der 2.231.995 rejsende til og fra Arlanda, og det svarede til en stigning på tre procent og således i samme vækstniveau som hos kollegerne i København.

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn tilbage på vækstsporet

Midlertidigt tronskifte i Skandinavien

Fortsat tilbagegang i CPH