Offentlige støttekroner til Gulf Air-rute var forgæves

Det offentligt-private konsortium Global Connected har via midler fra Erhvervs- og Vækstministeriet brugt et større beløb på at markedsføre Gulf Air´s rute fra Bahrain til København. Nu lukkes ruten efter blot 19 måneders drift.

Fonden til markedsføring af Danmark har i perioden fra 2010 til 2012 støttet ruteudviklingsprogrammet Global Connected med op til 18 mio. kroner. Det er Erhvervs- og Vækstministeriet, der administrerer fondens midler, der i perioden fra 2007 til 2010 havde en ramme på 150 mio. kroner og i 2011-2012 i alt 67 mio. kroner.

Global Connected er et konsortium, der gennem målrettet destinationsmarkedsføring skal bidrage til at sikre eksisterende flyruter mellem Danmark og udenlandske nøgledestinationer samt medvirke til at etablere nye.

Den største aktør i det nationale ruteudviklingsprogram Global Connected er Copenhagen Connected, der via destinationsmarkedsføring skal øge efterspørgslen og dermed tilgængeligheden til København og Øresundsregionen.

Gennem Copenhagen Connected har der hidtil været indgået aftaler om destinationsmarkedsføring med flyselskaberne Air Canada (Toronto), SAS (Shanghai,San Franciscoog Tel Aviv), Emirates (Dubai) og Gulf Air (Bahrain).

Fortroligt beløb
Netop Gulf Air meddelte mellem jul og nytår, at selskabet opgiver den daglige rute mellem Bahrain og København fra den 4. februar. Dermed fik ruten en levetid på 19 måneder, idet første fly ankom til Københavns Lufthavn den 1. juli 2011.

Tilsyneladendevar støtten ikke nok, selvom der er blevet anvendt i hundredetusindevis af kroner på at udarbejde materiale til destinationsmarkedsføring af Danmark på Gulf Airs nøglemarkeder, kendskabsture for rejsebureauer og touroperatører samt pressebesøg for internationale journalister.

“Gulf Air startede den 1. juli 2011 med fire daglige afgange og opjusterede senere til daglige flyvninger. Det er korrekt, at derblev indgået et samarbejde mellem Gulf Air og Global Connected, men beløbet er fortroligt. Markedsføringen blev primært brugt i mellemøstlige medier med fokus på forretningspublikummet, da flyet var specielt konfigureret med overvægt på business segmentet,“ fortæller salg- og marketingdirektør Ole Andersen fra Wonderful Copenhagen.

Global Connected har som målsætning, at der inden 2014 skal tiltrækkes 10 nye – primært interkontinentale – ruter og som følge heraf ca. 292.000 passagerer til Danmark. Der er således stadig et stykke vej til dette mål er nået.

Men der er stadig optimisme at hente hos Wonderful Copenhagen, der sekretariatsbetjener Global Connected. “Vi har etpar nye ruter i pipeline,“ afslører Ole Andersen.