- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift

De amerikanske luftfartsmyndigheder har i dag godkendt, at Boeing 737 MAX-flyene kan komme i luften igen efter 20 måneder på jorden. Flyene hedder nu 737-8 og 737-9

Den amerikanske flyproducent Boeing har i dag nået en historisk milepæl i anstrengelserne for at få 737 MAX-flyene tilbage på vingerne. De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA har i dag givet sin endelige godkendelse til, at flyene kan komme i luften igen.

Flytypen har haft flyveforbud siden den 12. marts 2019 efter to dødsulykker i Indonesien og Etiopien, der samlet kostede 346 mennesker livet, og produktionen af flyene har været indstillet siden begyndelsen af januar i år.

FAA skriver i en erklæring, at flyselskaber, der har MAX-flyene parkeret, skal foretage den nødvendige vedligeholdelse samt de påkrævede systemændringer, før der bliver givet tilladelse til, at at flyene kan blive operative igen. Herudover vil FAA gennemgå samtlige amerikanske flyselskabers pilottræningsprogrammer samt udstede luftdygtighedscertifikat til hvert enkelt fly.

Op til 700 fly skal på vingerne
FAA’s godkendelse betyder, at Boeing nu kan genoptage produktionen på det store anlæg i Renton nær Seattle. 

Da MAX-flyene blev grounded tilbage i marts 2019, var der 300 fly, der allerede var leveret til flyselskaberne, mens 400 færdigproducerede fly sidenhen har hobet sig op overalt på produktionsanlægget samt i flere nærliggende lufthavne i USA.

Før de fatale ulykker i slutningen af 2018 og begyndelsen af 2019 var det kun Norwegian og Icelandair, der benyttede flytypen til og fra danske lufthavne.

Mangler godkendelse uden for USA
Boeing oplyser i en pressemeddelelse, at man aldrig vil glemme de to ulykker, der har betydet, at koncernen i endnu højere grad vil fokusere på kerneværdier som sikkerhed, kvalitet og integritet.

“FAA-direktivet er en vigtig milepæl. Vi vil fortsat samarbejde med regulatorer og kunder i andre lande, så vi kan få flyene tilbage i drift over hele verden,” siger koncernchef Stan Deal i en pressemeddelelse.

Boeing skal nemlig have godkendelse af myndighederne i Canada, Europa, Kina og Australien samt andre vigtige markeder, før flyene får tilladelse til at blive sat i drift i uden for USA.

Det viser sig i øvrigt, at Boeing i pressemeddelelsen kalder flyene for henholdsvis 737-8 og 737-9, således at MAX-navnet angiveligt forsvinder.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 MAX på vingerne den 29. december

Officielt: Boeing stopper produktion af 737 MAX

Samtlige Boeing 737 MAX-fly på jorden