Efter 657 dage med Boeing 737 MAX-flyene på jorden, vil American Airlines umiddelbart inden årsskiftet sende det første af 24 fly i luften på ruten mellem Miami og New York.
American Airlines var et af de sidste selskaber, der 13. marts 2019 måtte kapitulere og sætte samtlige selskabets 24 Boeing 737 MAX 8 på jorden som følge af flyveforbuddet udstedt af de amerikanske luftfartsmyndigheder næsten 24 timer efter, at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) havde forbudt flyene i europæisk luftrum.
Det skete på baggrund af en hændelse den 10. marts 2019, hvor et MAX-fly fra Ethiopian Airlines styrtede til jorden få minutter efter starten fra Addis Ababa, hvorved alle 157 ombordværende mistede livet. Få måneder før – den 29. oktober 2018 – var en tilsvarende hændelse overgået indonesiske Lion Air, hvor et fly af samme type styrtede i Javahavet under næsten identiske omstændigheder. Ved denne ulykke omkom 189 personer.
Mens American Airlines var et af de sidste flyselskaber til at sætte MAX´en på jorden, så bliver det angiveligt et af de første flyselskaber til at sende den recertificerede flytype på vingerne. Således har selskabet netop opdateret tidtabellen med MAX-flyvninger mellem Miami og New York-JFK fra den 29. december. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Afventer endelig godkendelse
Før det amerikanske oneworld-selskab kan rulle MAX´en ud af hangaren og gøre klar til genstarten, så kræver det dog, at de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, officielt giver sin godkendelse til, at flytypen må komme tilbage i kommerciel drift.
For American Airlines kan det i givet fald ske 657 dage efter, at selskabet måtte sætte de 24 MAX-fly på jorden. I mellemtiden har Boeings ingeniører brugt tiden til at lave en række tilpasninger af den MCAS-software, der som følge af sensorfejl fik flyets næse til konstant at pege nedad, mens piloterne på de to ulykkesfly forgæves forsøgte at rette flyet op.
“Vi er fortsat i kontakt med FAA og Boeing om certificeringsprocessen, og vi vil løbende opdatere vores planer baseret på hvornår flyet er certificeret,” lyder det i en erklæring fra American Airlines.
FAA har dog allerede tilkendegivet, at man er klar til at give den endelige godkendelse i november.
Vil oplyse kunderne om flytype
Det kan muligvis blive en udfordring at få passagererne tilbage i MAX-flyene, og American Airlines siger da også, at man på forhånd vil orientere kunderne om, at de skal flyve med en 737 MAX.
For snart et år siden valgte Boeing at udarbejde præsentationsmateriale til flyselskaberne med forslag til, hvordan man skulle håndtere passagerer, der var bekymrede for at flyve med MAX´en. Heraf fremgik det blandt andet, at Boeing anbefalede flyselskaberne at tilbyde passagerne ombooking til en anden afgang, eller at passagerene får adgang til noget af det informationsmateriale, som er blevet udarbejdet på 737MAXupdates.com, herunder pilotvideoer.
Når den endelige certificering foreligger, er der principielt 700 fly, der skal i luften over hele verden. Det drejer sig om de 300 fly, der allerede var leveret før groundingen i marts 2019 samt omkring 400 fly, der sidenhen er produceret og endnu ikke er leveret frem til produktionsstoppet ved årsskiftet mellem 2019 og 2020.
Relaterede artikler:
Rapport: MAX-ulykker kunne være undgået