O’Leary driller Kjos

Ryanairs Michael O’Leary kunne ikke lade være med at drille Norwegians Bjørn Kjos, da de begge gæstede København tirsdag.

Der var drilleri i luften, da to af Europas største luftfartsbosser tirsdag gæstede København til hver deres pressemøde med hver deres annoncering af nye ruter.

I Københavns Lufthavn var det Norwegians Bjørn Kjos, der løftede sløret for tre nye langdistanceruter fra Københavns Lufthavn til Las Vegas, San Juan i Puerto Rico og St. Croix på De Vestindiske Øer. På Royal Hotel i det indre København var det Ryanairs Michael O’Leary, der kunne afsløre navnene på yderligere tre Ryanair-ruter fra selskabets nye base i Københavns Lufthavn. Dermed kommer selskabet op på i alt 12 ruter fra Københavns Lufthavn. De første fire er åbnet og de øvrige følger til efteråret.

Michael O’Leary havde dog også tid til at kommentere på Bjørn Kjos’ ruteannoncering i den anden ende af byen.

”Én flyvning om ugen er ikke vejen til at bygge et langdistanceselskab,” var kommentaren fra Michael O’Leary til nyheden om, at Norwegian vil flyve én gang om ugen til Las Vegas og én gang om ugen på en trekantrute København – San Juan – St. Croix – København.

”Hvis du skal have succes, så skal du have mange frekvenser på de store ruter, hvor der er et stort passagergrundlag,” påpegede Michael O’Leary.

Brand og røgudvikling
Den 30. maj er det to år siden, at Norwegian gik i luften med sine første langdistanceflyvninger. Det skete i første omgang med to ældre Airbus A340-fly, som Norwegian måtte indleje i adskillige måneder fra Portugal. Norwegian havde håbet på at starte med to helt nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Men den plan blev forpurret af et globalt flyveforbud til flytypen efter en række episoder med brand og røgudvikling fra flyets lithium-ion batterier.

Bjørn Kjos fortryder dog ikke, at man valgte at starte med Boeing 787 Dreamlineren, da først flyene blev leveret og man kunne sætte dem ind i august 2013.

”Omkostningerne havde været alt for høje, hvis vi i stedet var startet op med én ældre Airbus A330 og én ældre Boeing 767,” understregede Bjørn Kjos på sit pressemøde.

”Det var vældig vanskeligt at forudse, at der ville være problemer. Boeing 787 er et vældig avanceret fly, hvor sensorer overvåger alt. Hvis bare én sensor melder om en fejl, så kan flyet ikke komme afsted. Men de sidste seks måneder har vi haft samme regularitet på Dreamliner-flåden, som vi har på Boeing 737-flåden,” forklarede Bjørn Kjos.

Bagklog mandagstræner
Kjos og Norwegian valgte at starte ud med kun to fly og først nu, efter næsten to år, er selskabet oppe på at have otte langdistancefly. Det gjorde selskabet sårbar i forbindelse med tekniske problemer med flyene – som man da også løb ind i. Ikke mindst i efteråret 2014.

Michael O’Leary er da heller ikke i tvivl om, at han ville have grebet det anderledes an.

”Jeg ville være startet med 20 fly,” sagde Michael O’Leary til CHECK-IN.dk.

Nogle vil nok mene, at det er nemt for O’Leary at være den bagkloge ”mandagstræner”. Kjos og Norwegian har i det mindste gået forrest og kastet sig ud i at lancere langdistanceflyvninger til lavpris. Michael O’Leary og Ryanair har blot holdt fast i at flyve indenfor Europa, som de altid har gjort. En udmelding fra Ryanair i marts i år om, at selskabet pønsede på at etablere langdistanceflyvninger, blev trukket tilbage efter få dage.