Michael O´Leary (Arkiivfoto: Ole Kirchert Christensen)

O’Leary vil kopiere Kjos

Michael O’Leary og Ryanair vil ind for 3-4 år kopiere Bjørn Kjos og Norwegians langdistance-satsning. O’Leary vil dog starte op med langt flere fly.

Ryanairs topchef, Michael O’Leary, er parat til at kopiere sin kollega, Bjørn Kjos, og Norwegians satsning på langdistanceflyvninger til lavpris.

O’Leary har tidligere luftet tanker om langdistanceflyvninger til USA for ned til 60 kroner. På en lavpriskonference i London i denne uge løftede O’Leary sløret for, at Ryanair forventer at starte langdistanceflyvninger mellem Europa og Nordamerika. Det skriver Air Transport World.

I første omgang vil Ryanair flyve mellem tre europæiske byer og tre amerikanske byer med syv fly. Hvert år syv år frem vil O’Leary så indsætte yderligere syv fly, så man kommer op på knap 50 fly. De skal flyve mellem 10 europæiske og 10 amerikanske byer. Asien er således ikke på radaren for Ryanair. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.

Hos Norwegian er man startet med ruter fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Men alle de nye langdistanceruter, som Norwegian har annonceret vil åbne i 2014, går til USA.

For risikabelt
Michael O’Leary har ligesom resten af luftfartsbranchen de seneste uger kunne følge med i de problemer, som Norwegian har haft med deres to nye Boeing 787 Dreamliner-fly, der er indkøbt til langdistancesatsningen. Aflyste flyvninger og hundredevis af strandede passagerer er også blevet bemærket på O’Learys kontor i Dublin.

Ryanair-bossen er da heller ikke i tvivl om at det er alt for risikabelt at starte langdistanceflyvninger med i første omgang kun to fly, sådan som Norwegian har gjort. Derfor vil O’Leary have syv fly fra dag ét.

Det irske lavprisselskab kalder sig et ”ultralavprisselskab” og er da også kendt for at være særlig skrabet og opkræve ekstra meget i merbetaling for diverse ydelser. Derfor kom det som noget af en overraskelse for konferencedeltagerne, da Michael O’Leary forudsagde, at kommende transatlantiske Ryanair-flyvninger ville blive med en business class forrest i flyet og uden den meget skrabede ”no-frills” service, som er Ryanairs adelsmærke på de intraeuropæiske flyvninger.