Omkring 45.000 indenrigspassagerer hos Norwegian

Norwegian har en samlet markedsandel på ca. 23 % af det danske indenrigsmarked baseret på de seneste trafiktal. Samlet rejste ca. 45.000 passagerer på selskabets indenrigsruter til Aalborg, Karup og Billund i marts måned. Sidstnævnte rute er nu lukket.

Norwegian etablerede sig den 6. november 2008 på det danske indenrigsmarked blot 8 dage efter Sterling Airlines-konkursen. Målet var i første omgang at sætte sig på Danmarks største indenrigsrute til Aalborg.

Selskabet har haft succes med ruten, der har opereretmed en belægning påop til80 % i gennemsnit. I dag flyver Norwegian samlet 56 ugentlige afgange mellem København og Aalborg v.v.

Satsningen på Aalborg-ruten var åbenbart kun “første bølge“ i et angreb, der blev fulgt op, da Norwegian den 18. januar åbnede på ruten mellem København og Karup. Sidenhen har selskabet forsøgt sig på Billund, men uden held. Ruten lukkede i begyndelsen af april måned efter kun nogle få ugers drift. Nu vælger Norwegian så at satse på Bornholm igen, da Wings of Bornholmhar været nødsaget tilat indstille driften ved udgangen af april måned. Men i første omgang vil det blot være med fire ugentlige afgange.

I marts måned havde Norwegian 56 ugentlige afgange på København-Aalborg ruten og 32 ugentlige afgange på henholdsvis København-Karup og København-Billund. Det blev dermed til et samlet udbud på ca. 80.800 sæder på de danske indenrigsruter i marts måned.

Heraf blev ca. 45.000 sæder solgt, hvilket gav en belægningsprocent omkring 55. Da belægningen på Aalborg-ruten er noget højere, må der antages at have været adskillige fly på ruten til Billund med meget få passagerer, hvilket nok også var årsagen til den hurtige lukning.

Kabinefaktoren på ca. 55 % er noget lavere end Cimber Sterling og SAS, der kan bryste sig af henholdsvis 66 % og 68 % for marts måned.

Cimber Sterling solgte lidt mere end 84.000 sæder på indenrigsruterne, hvilket sikrer selskabet en markedsandel på 42 %. SAS har en samlet markedsandel på 34 % ved 68.000 passagerer på de to indenrigsruter til Aalborg og Århus. Norwegian ligger stadig i baghjul med ca. 45.000 passagerer og en markedsandel på ca. 23 %. Der skal dogtilføjes, at det norske selskabs markedsandel er sikret på 18 måneders drift, mens de to øvrige selskaber har været i det danske indenrigsmarked i en lang årrække.

Samlet rejste tæt ved 200.000 passagerer på de danske indenrigsruter i marts måned, hvilket er en stigning på 40 % i forhold til året før.