Oneworld optager spansk problembarn

Allerede inden sin fødsel er Iberia’s kommende lavprisfilial Iberia Express blevet indlemmet i oneworld-alliancen. Med hjælp fra den spanske regering fik Iberia fagforeningerne til at afblæse de bebudede strejker i protest mod det nye selskab.

Medlemmerne strømmer tilsyneladende til oneworld-alliancen i samme tempo, som vælgerne flygter fra de konservative. Mest opmærksomhed har der i denne uge været omkring airberlins optagelse i alliancen, der har British Airways og American Airlines som de mest prominente medlemmer.

Men et spansk selskab, der endnu ikke har fløjet en eneste kilometer, sneg sig også med ind i klubben. Iberia’s lavprisfilial Iberia Express er således blevet associeret medlem, mens airberlin blev fuldgyldigt medlem.

Iberia Express starter sine flyvninger på søndag og etableringen af selskabet har mødt voldsom modstand hos medarbejderne i Iberia. Det skyldes at selskabet har ansat nye piloter og kabinepersonale til lønninger væsentligt lavere end lønningerne i moderselskabet.

Urentable ruter
Planen er, at Iberia Express fra Madrid skal betjene en række destinationer, som ikke har været rentable for moderselskabet og bringe feedertrafik ind til den spanske hovedstad. Herfra skal passagererne flyve videre ud i verden med Iberia. Det nye flyselskab vil tilbyde både økonomi og business class sæder, i første omgang i fire Airbus A320-fly, der tages direkte fra Iberias eksisterende flåde af fly.

I løbet af i år er det planen at udvide selskabets flåde til 13 fly og i 2015 skal Iberia Express gerne have 40 fly. Det vil samtidig føre til, at Iberia Express overtager flere og flere af Iberias korte og mellemlange ruter.

Udsigten til at Iberia Express’ lavere lønnede medarbejdere skulle overtage Iberias fly og ruter har fået medarbejderne til at strejke 12 gange siden december. Fagforeningen SEPRA bebudede i starten af marts, at man ville strejke på 24 udvalgte datoer i perioden fra 16. marts til 28. maj. Især gik man efter at ramme påsketrafikken.

Men den 14. marts lykkedes det med hjælp fra den spanske regering at overtale fagforeningerne til at afblæse de varslede strejker. Hver strejkedag kostede Iberia omkring 22 mio. kroner.