Op imod 100.000 passagerer på ny Shanghai-rute

SAS forventer årligt op imod 100.000 passagerer på den nye rute fra København til Shanghai, der åbnes i dag. Omkring 25 procent vil være kinesiske rejsende, hvilket får VisitDenmark til at øjne kinesisk overnatningsrekord i Danmark i 2012.

I 2011 blev der sat rekord i kinesiske overnatninger i Danmark. Tæt på 85.000 overnatninger blev det til ifølge optællinger fra VisitDenmark.

En stor del af disse overnatninger er koncentreret om København, der er kinesernes foretrukne storby i Skandinavien. Men frem til 2011 har den danske hovedstad haft svært ved at følge med andre europæiske storbyer som Frankfurt, Wien, Prag og Zürich, der alle har haft flere besøgende fra Kina.

Men VisitDenmark forventer, at denne udvikling for alvor vender i 2012 med åbningen af den nye SAS-rute til Shanghai fra Københavns Lufthavn. Her venter SAS op imod 100.000 passagerer årligt, da der flyves fem gange om ugen i hver retning med et Airbus A340-300 fly til 245 passagerer.

Af disse omkring 100.000 passagerer er det forventningen, at omkring 25 procent vil være kinesiske rejsende. Det betyder, at der er udsigt til 110.000 kinesiske overnatninger i 2012, hvilket vil være rekord.

“Globalt set er Kina et af de markeder, der vokser mest med vækstrater på 30-40 pct., og Kina forventes at blive verdens største rejsemarked i løbet af de kommende år. Hvis vi i Danmark skal have vores del af denne vækst, er kendskab og tilgængelighed i form af direkte flyruter afgørende. Det er nu op til turismebranchen at udnytte de fordele, som den nye rute giver ved at investere i synlighed på markedet,“ siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

Støttet af Global Connected

Den nye SAS-rute er markedsføringsmæssigt støttet af ruteudviklingssamarbejdet Global Connected, der også tidligere har ydet støtte til nye interkontinentale ruter opereret af eksempelvis Emirates.

Men nu vil SAS således på selskabets hjemmebane i Kastrup også få opbakning fra initiativerne fra Global Connected.

“SAS mærker en betydelige interesse i Kina for vores nye rute, og det lover godt for rutens fremtid. Kina er et meget vigtigt og voksende marked for SAS. Med den nye rute styrker vi tilgængeligheden til København og Nordeuropa, ikke kun fra Shanghai, men også fra en række andre kinesiske destinationer, der er forbundet med Shanghai,“ siger Per Møller Jensen, der er vice president for brand, marketing og EuroBonus i SAS.

Det er først og fremmest det skandinaviske erhvervsliv, der har ønsket ruten til Shanghai, og denne gruppe vil da også forventet udgøre mere end halvdelen af passagererne.

Men Shanghai er også et attraktivt turistrejsemål.

“Blandt danskere, nordmænd og svenskere vokserShanghais popularitet som feriemål. Samtidig får også flere og flere kinesere øjnene op for Norden. Her har vi et stort potentiale inden for de næste år,“ siger Per Møller Jensen.

SAS flyver også dagligt fra København til Beijing, mens kinesiske Air China netop har besluttet at udskyde åbningen af en rute fra Beijing til København, der skulle have været sat i drift den 2. juni.