Ophør af codehare-samarbejde skaber ekstra arbejde

Codeshare-samarbejdet mellem SAS og amerikanske Continental ophører den 14. februar. Det betyder, at alle bookinger foretaget med SAS-kode, hvor Continental er operatør, automatisk blive annulleret. Herefter skal der foretages nybookinger hos Continental.

Det er et større puslespil, der skal gå op, når det amerikanske Star Alliance-flyselskab Continental i de kommende månederskal migrere med United i en fælles booking- og produktionsplatform.

Det betyder i første omgang, at den eksisterende codeshare-aftale mellem SAS og Continental ophører den 14. februar.

Det får den konkrete betydning, at alle bookinger på CO-opererede fly booket på et SAS-flynummer automatisk vil blive annulleret. Herefter skal rejsebureauet selv foretage en ny reservation på et Continental-fly på samme dato og tidspunkt.

Denne øvelse indbærer først og fremmest ekstra arbejde for agenterne. Men det betyder også, at der kan være en risiko for, at visse flyafgange kan være udsolgt, hvor man tidligere havde bekræftet plads.

Således kommer man principielt bagest i køen og kan som udgangspunkt få bookingen registreret på venteliste. Herefter anbefales det at kontakte SAS Agent Help Desk for yderligere hjælp og assistance.

Flest SAS-passagerer berørt

Udover ombooking kræver det også fornyet billetudstedelse, der dog på forhånd er autoriseret for alle billettyper gennem indsættelse af en særlig involunatry rerouting kode, der dokumenterer årsagen til ændringen.

Hos Continental kommer omlægningen til at forløbe lidt mere gnidningsfrit. Fly, der opereres af SAS eller Blue 1 med Continental-kode, vil Continental automatisk sørge for at booke om direkte på SAS og Blue1. Her skal agenterne således ikke foretage sig noget.

“Jeg kan ikke oplyse, hvor mange passagerer,der vil blive berørt af dette, men der er helt sikkert mange flere, der rejser med SAS-kode på et Continental-fly end i det modsatte tilfælde,“ vurderer Robin Schoug, der er markedschef for Continental i Danmark.

Den 3. martsflyttes Uniteds flyafgange over i Continentals Passenger Service System, som skal anvendes af det nye United, hvorefter CO-koden forsvindet.

“Derefter får SAS mulighed for at kunne få code-share på udvalgte United-fly, som tidligere var operereret af Continental, men det sker først,når en ny codeshare-aftale er på plads,“ fortæller Robin Schoug til CHECK-IN.dk.

Den nuværende codeshare-aftale mellem SAS og United vil dog ikke bliveberørt af ændringerne.

United Continental Holdings, Inc. er moderselskabet bag fusionen af United Airlines og Continental Airlines.

United Airlines og Continental Airlines har hver dag over 5.700 flyafgange til 376 lufthavne på 6 kontinenter fra selskabets hubs i Chicago, Cleveland, Denver, Guam, Houston, Los Angeles, New York/Newark Liberty, San Francisco, Tokyo og Washington, D.C. United og Continental er medlem af Star Alliance og har over 80.000 ansatte.