Norwegian-fly letter fra Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

Over 20 mio. passagerer hos Norwegian

Norwegian øgede passagertallet i hele 2013 med over 3 mio. passagerer, hvilket svarer til en vækst på 17 procent. Dermed fik det norske lavprisflyselskab flere nye passagerer end de nærmeste lavpriskonkurrenter.

Europas tre største lavprisflyselskaber har netop offentliggjort passagertallene for 2013. Det ændrer ikke noget på rangordningen, idet Ryanair stadig er størst, efterfulgt af britiske easyJet og med Norwegian på en sikker tredjeplads.

Norwegian transporterede i 2013 ikke færre end 20.711.630 passagerer, hvilket repræsenterer en stigning på 3.026.556 svarende til 17 procent.

Væksten hos Norwegian er imponerende, når man sammenligner med de to største lavprisrivaler. Ryanair voksede med 1,8 mio. passagerer fra 79,6 til 81,4 millioner. Det er en vækst på to procent for hele året mod fire procent året før, hvormed Ryanair har halveret sin vækst.

Lidt bedre gik det hos easyJet, hvor tælleapparatet nåede op på 61.332.803, før den sidste passagerer havde rejst med lavprisflyselskab i 2013. Det var 2,1 mio. flere end året før og repræsenterede en vækst på 3,6 procent.

Laveste belægningsprocent
Ser man derimod på, hvilke lavprisflyselskaber, der er bedst til at få flyene fyldt op, er easyJet stadig suveræn på dette område. Belægningsprocenten nåede op på 89,3 procent, hvilket er en fremgang på 0,4 procentpoint i forhold til året før.

Hos Ryanair var 83 procent af sæderne solgt, mens Norwegian måtte nøjes med 78,3 procent. Isoleret set gik belægningsprocenten i december frem med 1,9 procentpoint til 78 procent, og det er Norwegian-ledelsen tilsyneladende tilfreds med.

“Jeg er meget tilfreds med, at vi, på trods af en kraftig kapacitetsvækst i december, fylder flyene endnu bedre end tilsvarende måned sidste år. Det beviser, at Norwegian tilbyder et konkurrencedygtigt produkt på både pris og kvalitet,“ siger administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Investorerne kvitterede ved at sende den på det seneste hårdt plagede flyaktie til vejrs med en stigning på 8,15 procent. Dermed øgede Norwegian-aktierne markedsværdien med 563 mio. norske kroner til over 7,4 mia.

FAKTA

Selskab Passagerer 2013 Vækst Vækst i pct. Belægning i pct.
Ryanair 84,1 mio. 1,8 mio. 2,3 % 83 %
easyJet 61,3 mio. 2,1 mio. 3,6 % 89 %
Norwegian 20,7 mio. 3,0 mio. 17,0 % 78 %

Kilde: Flyselskabernes hjemmesider