Airbus A350-900 fra SAS. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Over en million passagerer hos SAS i juli

SAS havde i juli det højeste passagerer siden coronapandemiens start. Op imod 1,1 millioner passagerer benyttede det skandinaviske flyselskab, hvilket dog var 62 procent færre end i juli 2019.

I lighed med andre flyselskaber kan SAS rapportere om fremgang i passagertallet i juli måned. I alt 1.079.000 passagerer fløj med SAS, og det fordelte sig med 1.023.000 på ruteflyvningerne og 56.000 på charterflyvninger for rejsearrangører.

Der er tale om en fremgang på 53,0 procent i forhold til juli sidste år, hvor 704.996 passagerer havde købt billet til en SAS-flyvning, men i forhold til juli 2019 manglede 62 procent af passagererne, da juli 2019 repræsenterede i alt 2.843.712 rejsende med SAS.

“Vi ser, at tallene gradvist forbedres, hvilket er glædeligt. Vi er dog naturligvis forsigtige, da der stadig er meget usikkerhede foran os. De tilbageværende rejserestriktioner påvirker stadig passagererne, og vi gør alt for at give vores kunder en problemfri rejseoplevelse. SAS tilbyder fleksible billetter og mulighed for ombooking. Vi leverer også digitale værktøjer, der hjælper passagerer med at følge opdateringer af restriktioner for at gøre det lettere at rejse,” siger Anko van der Werff, der er ny koncernchef i SAS.

Stadig god plads i flyene
Trafiktallene fra juli viser, at kapaciteten er øget med 85,3 procent i forhold til samme måned året før, mens den indtægtsbærende trafik er steget med hele 122,5 procent. Det betyder også, at belægningen – også kaldet kabinefaktoren – kom op på 61,2 procent, hvilket er 10,2 procentpoint lavere end i juli sidste år. 

Før coronapandemien var kabinefaktoren typisk et sted mellem 80 og 85 procent i de store sommermåneder, så der er stadig en del ledige pladser i mange af flyene.

Til gengæld er yielden faldet med 21,3 procent, hvilket er indtægterne for de solgte sædekilometer. Det vidner om øget priskonkurrence, og billetpriser, der er under pres.

Fly til tiden
Når det kommer til punktlighed og regularitet har årets juli været en blandet pose bolcher. I alt 84,0 procent af flyvningerne ankom til tiden, hvilket vil sige inden for 15 minutter efter ankomsttidspunktet i tidtabellen. Det var noget bedre end punktligheden i juli 2019, hvor blot 72,4 procent af flyene var rettidige.

I juli måtte SAS til gengæld annullere 1,8 procent af de planlagte operationer. og det er en negativ udvikling i forhold til juli 2019. Dengang var regulariteten tårnhøj med hele 99,6 procent.

 

Relaterede artikler:

SAS flyver mindre end de europæiske konkurrenter

En halv million flypassagerer i marts

12,7 million SAS-passagerer i 2019/20