Boeing 787-8 Dreamliner på besøg i Oslo Lufthavn i maj 2012. (Foto: Andreas Krog)

På besøg i Dreamlineren

Tag med CHECK-IN.dk ombord på Boeing 787 Dreamlineren, hvor deres udsendte kæmper med at holde den objektive journalistiks fane højt og tøjle den barnlige teknologibegejstring over det, der egentlig bare er et fly som så mange andre.

(OSLO) Som den står der i den norske formiddagssol, ligner den et hvilket som helst andet fly. Og min sidemand deler da heller ikke min begejstring, da vores fly fra København lander i Oslo Gardermoen og vi ud af vinduerne får de første glimt af den Boeing 787 Dreamliner, som aflægger fjeldlandet et fire dages besøg.

For det utrænede øje kan det også være svært at se, hvad der er så specielt ved det nye fly. Et langt rør af en krop, to vinger, to motorer, et haleror og nogle hjul. Hvorfor al den hurlumhej? Hvorfor valfarter journalister og chefer fra flere danske erhvervsrejsebureauer til Oslo for at se på et fly? Er der ikke masser af fly at se i Danmark?

Det er ikke fordi Boeing 787 Dreamliner er større, flyver længere eller er hurtigere end konkurrenterne. Den er faktisk mindre end andre langdistancefly, hvilket gør luftfartsselskaberne i stand til at oprette flere direkte ruter mellem to byer på forskellige kontinenter, hvor der ellers ikke er passagerer nok til at fylde en Airbus A340 eller en Boeing 777.

Komposit gør forskellen
Først og fremmest er hemmeligheden bag denne mindre revolution inden for passagerjets de kompositmaterialer, som flyet er lavet af. Det er kompositten, der gør flyet lettere end konkurrenterne.

“Det betyder, at der er behov for mindre motorkraft og dermed bliver brændstofforbruget og CO2-udledningen mindre. Det mindsker korrosionen og reducerer vedligeholdelses- omkostningerne,“ forklarer Mike Flemming, vice president for service og support hos Boeing ved et lille pressemøde inden den forventningsfulde presse bliver kørt i bus ud til flyet.

Oslo er det seneste stop i en verdensturné, der startede for et år siden i Beijing og har bragt flyet til både Santiago i Chile, Addis Ababa i Etiopien og Baku i Aserbajdsjan.

Storsmilende jenter
Med lidt gelinde bliver CHECK-IN.dk’s udsendte den første i gruppen af nordiske journalister til at træde ombord i flyet efter at have sagt pænt goddag til to storsmilende “jenter“ fra Norwegian. Netop det norske lavprisselskab er grunden til at Oslo blev Dreamlinerens eneste skandinaviske stoppested. Selskabet skal nemlig bruge seks Boeing 787’er til at søsætte sin længe ventede langdistanceoperation.

Norwegians topchef Bjørn Kjos har vanen tro fundet de store armbevægelser frem, da han i loungen ved indgangen viser flyet frem og svarer på spørgsmål.

“787’eren er som en rumraket sammenlignet med et almindeligt fly. Det bliver en ‘game changer’,“ gentager Bjørn Kjos igen og igen.

Norwegian modtager fra2013 og fremad seks eksemplarer af det nye fly. Det første fly vil blive indsat på ruter mellem Bangkok og Oslo/Stockholm og mellem New York og Oslo/Stockholm. Dermed kommer Københavns Lufthavn ikke til at lægge asfalt til debutten på Norwegians langdistanceflyvninger til lavpris. Men København kommer definitivt med blandt de lufthavne, som de seks fly kommer til at beflyve.

Billetsalg i september
Præcis hvornår Norwegian kan sende det første Boeing 787-fly afsted fra Oslo mod Bangkok eller New York afhænger af, hvornår flyet bliver leveret og hvor lang tid det tager, at optræne piloter og kabinepersonale. Men Bjørn Kjos vurderer, at det bliver i første kvartal næste år. De første billetter vil blive sat til salg i september i år. Og Kjos gentager sit budskab fra tidligere om, at Norwegian kommer til at sælge dem væsentligt billigere end konkurrenterne.

“Driftsomkostningerne ved at operere Boeing 787 er 50 procent lavere end ved et sammenligneligt langdistancefly. Og det betyder at billetpriserne også bliver 50 procent af, hvad de er i dag hos konkurrenterne,“ understreger Kjos.

Højere til loftet
Vi forlader Kjos og bevæger os nedad i kabinen, der er halvt fyldt op med sæder. Her er sæderne sat op i en 3-3-3-opstilling på tværs, men det er op til de enkelte selskaber at afgøre hvordan de vil have det. Ni sæder er det maksimale, hvilket er ét sæde mindre end i Boeing 747, Boeing 777 og Airbus A380. Men kabinen i 787’eren føles bredere. Og det er der en god forklaring på.

Vinduerne er nemlig væsentligt større end i andre fly, hvilket naturligvis betyder en lysere kabine. Samtidig er der højere til loftet, og den udsendte reporter kan stå oprejst med sine samfulde 188 centimeter under bagagehylderne over midtersæderne. Det skyldes at bunden af bagageboksene vipper med op, når boksene lukkes.

Bag ved rækkerne af sæder er der et frit område, hvor Boeing-folk beredvilligt fortæller om flyets fortræffeligheder. Vi slår os ned på en hynde ved vinduet, mens Katherine fra Boeing energisk fortæller om hvordan vinduerne kan tones op og ned. Den lille tekniske finesse er et af de store slagnumre ved det nye fly. Basalt set går det ud på, at man ikke behøver at lukke helt ned med de normale skodder for at holde sollyset eller månestrålerne ude. Med en lille kontakt kan man regulere hvor meget lys, der skal lukkes ind. Selv når den er helt i bund, kan man stadig se ud. Og for passagerer med flyskræk er det ifølge Boeing mere betryggende at kunne se skyer og blå himmel end at sidde i mørke.

Ved et cafebord viser en anden Boeing-repræsentant på en iPad hvordan lyset i kabinen kan ændres alt efter om passagererne boarder flyet, om det er aften eller morgen udenfor. Lyset i loftet kan automatisk simulere en solopgang eller solnedgang.

“Det her lys er særlig godt til når aftensmaden serveres. Det får maden til at se mere appetitlig ud,“ forklarer han, mens vi på skærmen ser en kabine i en særlig brun belysning. Under samtalen er systemet i flyet dog indstillet på en særlig festlig regnbuelyssætning.

Kritisk fornuft
Længere fremme finder vi kaptajn Ed Morris, der beredvilligt tager imod i cockpittet. For ikke at stille lemmingspørgsmålet om hvordan flyet er at flyve, spørger vi i stedet hvor mange gange han er blevet stillet det spørgsmål.

“Rigtig mange gange. 200 gange bare i dag,“ siger kaptajnen og griner. Han har været med på det meste af den 12 måneder lange verdensturné.

Deres udsendte sætter sig mageligt tilrette i Morris’ kaptajnsæde og kigger ud gennem det “heads up display“, som er standardudstyr i Boeing 787’erens cockpit, mens jeg i baghovedet hører min gamle lærer fra Journalisthøjskolen prædike om journalistisk objektivitet og kritisk fornuft. “Husk nu ikke at lade dig rive med af begejstringen, men hold den journalistiske fane højt og pennen skarp!“.

Måske det er på tide at komme væk fra amerikansk salgssnak og ud i den virkelige virkelighed igen.

Stort smil
Ved udgangen ved siden af en model af 787’eren i Norwegian-bemaling står Bjørn Kjos stadig med et stort smil om munden og glæder sig til at kunne byde velkommen i et fly, der ikke er malet i Boeings blå og hvide farver, men i Norwegians røde og hvide farver.

Vel nede på jorden igen mødes vi med misundelige blikke fra lufthavnsansatte, som nyder solskinnet og frokostpausen med at beundre den flyvende gæst. Først da vi er tilbage i afgangshallen og gør klar til at sætte kursen hjemover, er vi igen blandt folk, der ikke just deler vores begejstring for lige præcis ét af de mange fly på Gardermoens forplads denne onsdag. For dem er et fly bare et transportmiddel.