Indførelsen af elektroniske flybilletter for to år siden har reduceret mulighederne for billet-svindel. Alligevel svindles der med flybilletter verden over for et årligt beløb af op til 10 mia. kr. SAS har netop indskærpet overfor sine salgskontorer, at der ikke må modtages papir-billetter.
Den 1. juni var det to år siden. at den endelige overgang fra papir-billetter til elektroniske flybilletter fandt sted. Det har taget lidt tid at få de sidste selskaber med i ordningeni en række af de mindre udviklede lande.I dag er det kun luftfartsselskaber, der stadig kan udstede papir-billetter.
Overgangen fra papir-billetter til elektroniske billetter har for luftfartsselskaberne betydet en årlig besparelse på ca. 3 mia. $ (ca. 18,5 mia. kr.). Men det har ikke helt elimineret de mange svindelsager, som konstant har været en plage for luftfartsindustrien.
Der omsættes årligt for mere end 400 mia. $ (ca. 2.465 mia. kr.) i luftfartsindustrien, hvorfor der altid vil være mulighede for svindel. IATA har opgjort det årlige omfang af svindel til at have en værdi af ca. 1,5 mia. $ (ca. 9,25 mia. kr.).
I den forbindelse definerer IATA svindel således: “enhver handling, der fratager et luftfartsselkab det provenue, som det er berettiget til, foretaget udenselskabets viden eller samtykke“. Med denne brede definition af svindel indenfor luftfartsindustrien, vil der potentielt også være mange muligheder for at svindle, men disse er blevet væsentligt reduceret efter indførelsen af elektroniske billetter.
SAS har i sidste uge indskærpet overfor sine salgskontorer, at papir-billetter udstedt under IATA´s BSP-program ikke må modtages som transport-hjemmel. Hvis den type billetter præsenteres af rejsende passagerer, vil det være at betragte som svindel.