- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Passagerfly skal udvise forsigtighed i Rusland-Ukraine-luftrum

De amerikanske luftfartsmyndigheder opfordrer landets flyselskaber til at være ekstra forsigtige ved flyvninger over det konfliktfyldte grænseområde mellem Ukraine og Rusland.

Der er stigende spændinger mellem Ukraine og Rusland, og dette er ikke gået ubemærket hen i luftfartsverdenen.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, beder derfor nu amerikanske flyselskaber om at udvise ekstra forsigtighed ved flyvninger, der går via luftrummet over grænselandet mellem de to nationer.

FAA har udsendt såkaldte NOTAMs (Notice to Airmen, red.), hvor flyselskaberne bliver bedt om at gennemgå aktuelle sikkerheds- og trusselsoplysninger. Herudover skal selskaberne give et mindst 72-timers varsel om planlagte flyvninger hen over grænseområdet mellem Ukraine og Rusland. De to NOTAMs har numrene KICZ A0012/21 og A0013/21.

Herudover har de russiske myndigheder også udsendt en meddelelse, hvori det hedder, at det kan være forbundet med fare at overflyve dele af Krim-halvøen og Sortehavet i perioden fra den 20. til den 24. april. Det skriver det russiske nyhedsbureau Interfax. Det drejer sig om området fra Sevastopol til Feodosia samt det internationale territorium over Sortehavet op til en højde på 19.000 meter.

Risiko for pludselige sammenstød
Årsagen til de udsendte NOTAMs er de potentielle sikkerhedsrisici forbundet med de eskalerende regionale spændinger mellem Ukraine og Rusland. Pludselige konfrontationer kan opstå på tværs af grænsen mellem de to lande og med øgede militære aktiviteter.

Amerikanske flyselskaber bliver derfor opfordret til at udvise ekstrem forsigtighed, når de opererer i flere forskellige områder. Der er ifølge Aviation Safety Network tale om de ukrainske områder Dnipro FIR, Simferopol FIR, Kiev FIR samt de russiske Moskva FIR og Rostov ved Don FIR. FIR står for Flight Information Region.

Passagerfly skudt ned over Ukraine i 2014
De amerikanske luftfartsmyndigheder tager – ligesom myndigheder fra mange andre lande også er årvågne – ingen chancer i den kommende tid, hvad angår flyselskabernes færden over konfliktfyldte områder. Dette lært af erfaring, efter det gik helt galt 17. juli 2014 over netop Ukraine.

En Boeing 777-200 fra Malaysia Airlines var af sted på rute MH017 fra Amsterdam til Kuala Lumpur, da det blev skudt ned over det østlige Ukraine. Den hollandske havarikommission konkluderede i oktober 2015, at det var et russisk Buk-missil, der skød langdistanceflyet ned. Mere end 150 af de i alt 298 ombordværende var hollændere, og Holland stillede sig derfor i spidsen i undersøgelsen af flystyrtet. Samtlige ombordværende omkom.

Nedskydningen fandt sted i et område, hvor ukrainsk militær var i kamp med prorussiske separatister. Og nu er der altså igen stigende spændinger mellem Ukraine og Rusland, der i værste fald kan føre til kampe i grænseområdet mellem de to lande.

 

Relaterede artikler:

MH017 blev ramt af russisk missil

Piloter efterlyser bedre risikovurdering af konfliktzoner

Ukraine-luftkorridor er vigtig for flyselskabernes økonomi