Efter nedskydningen af et ukrainsk passagerfly ønsker europæiske piloter, at lande og flyselskaber i større grad samarbejder for at få den bedst mulige risikovurdering af konfliktfyldte zoner.
”At flyve i fjendtligt luftrum koster liv. Tid til pragmatiske løsninger.”
Sådan indleder den europæiske pilotsammenslutning, European Cockpit Association (ECA), en pressemeddelelse udsendt tirsdag. Piloterne er chokerede og dybt bedrøvede over, at en Boeing 737-800 fra Ukraine International Airlines blev skudt ned ved Teheran i Iran den 8. januar, hvilket kostede 176 mennesker livet.
ECA fremhæver, at nedstyrtningen kun sker få år efter nedskydningen af MH17 fra Malaysia Airlines i 2014. De europæiske piloter mener ikke, at der er taget ordentligt ved lære af dén hændelse. Europa har ikke noget effektivt system til at vurdere risici ved at flyve ind i konfliktzoner, lyder det.
Samarbejde er tvingende nødvendigt
De europæiske piloter opfordrer til hurtige og pragmatiske løsninger, da de fandt det farligt, at flere større flyselskaber fortsatte med at flyve til Teheran i dagene efter nedskydningen.
”Det står klart, at vi ikke kan stole på konfliktbelastede lande om at begrænse eller lukke deres eget luftrum. Vi skal i princippet stole på, at vores nationale myndigheder og vores flyselskaber sørger for, at passagerers og besætnings liv er tilstrækkeligt beskyttet, og at denne ukontrollerede risiko adresseres,” siger Philip von Schöppenthau, generalsekretær i ECA.
”En ren national, ikke-koordineret indsats har imidlertid ikke fungeret indtil nu og vil ikke gøre det i fremtiden. De enkelte medlemslande deler tydeligvis ikke deres sikkerhedsoplysninger om konfliktzoner tilstrækkeligt til at yde beskyttelse. Så længe dette er tilfældet, og intet indholdsmæssigt sker gennem en dedikeret europæisk struktur, vil vi se yderligere flyvninger tage unødige risici. ”
Fælles database til EU-selskaber
ECA-præsident Jon Horne udtaler, at der er et presserende behov for at finde en metode til deling og handling omkring risikoanalyser af konfliktzoner.
”Med oplysninger fra forskellige europæiske flyselskaber og lande, der hurtigt deles mellem hinanden og til myndigheder, bør intet europæisk flyselskab eller pilot være efterladt i mørket; alle har mulighed for at drage fordel af effekten af den privilegerede information fra de bedst informerede,” siger Jon Horne.
”Selvom mange mener, at der skal være en EU- eller international myndighed, der tager ansvar for lukningen af fjendtligt luftrum, er der ikke noget, som tyder på, at det snart sker. Og derfor har vi brug for et pragmatisk, industribaseret setup, der kan give en meningsfuld beskyttelse her og nu.”
ECA, der repræsenterer over 40.000 europæiske piloter, foreslår blandt andet, at der oprettes en industribaseret database over aktuelle risikovurderingsdata og standardprocedurer for enhver ny, væbnet konflikt. En simpel regel kan eksempelvis lyde, at hvis to medlemslande og/eller to større flyselskaber beslutter ikke at flyve ind i et konfliktfyldt luftrum, vil denne beslutning også gælde alle andre lande og flyselskaber. Indtil den pågældende konfliktsituation er afklaret.
Relaterede artikler:
Ukrainsk passagerfly styrtet ned i Iran