Det var et russisk Buk-missil, der skød Malaysia Airlines-flyet MH017 ned over Ukraine sidste år. Det konkluderer den hollandske havarikommission, der efterlyser bedre retningslinjer for flyvning over konfliktzoner.
Efter mere end et års undersøgelser er den hollandske havarikommission ikke i tvivl. Det var et russisk jord-til-luft missil, der den 17. juli sidste år skød et Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines ned over det østlige Ukraine.
Flyet forsvandt kl. 15.20 fra den ukrainske flyvekontrols radarer, da det var undervejs fra Amsterdam i Holland til Kuala Lumpur i Malaysia. Alle 298 personer ombord på flyet mistede livet. Da mere end 150 af de ombordværende var hollandske statsborgere, stillede den hollandske havarikommission sig i spidsen for en undersøgelse af flystyrtet i det uroplagede Østukraine hvor ukrainsk militær var i kamp med prorussiske separatister.
Rusland og Ukraine beskyldte straks efter styrtet den anden for at stå bag nedskydningen. Nu skærer den hollandske havarikommission imidlertid igennem og konkludere, at det var et russisk Buk-missil, der ramte flyet. Helt præcist et 9M38-missil.
Døde kort tid efter
Hollænderne offentliggjorde sine konklusioner tirsdag over middag. I timerne inden havde missilproducenten Buk allerede afholdt et pressemøde, hvor man erklærede, at der ikke kunne være tale om et Buk-missil.
Flyet, med kaldesignalet MH017, ramte jorden i den østlige del af Ukraine. Vragdele blev spredt ud over et omkring 50 kvadratkilometer stort område omkring to ukrainske landsbyer.
Den hollandske havarikommission vurderer, at de 298 ombordværende personer døde kort tid efter at missilet ramte flyet.
Kunne ramme civile fly
Bare tre dage før nedskydningen var et militært ukrainsk transportfly blevet skudt ned over samme område. Og dagen før blev et ukrainske kampfly skudt ned. Ifølge ukrainske myndigheder var begge fly på tidspunkterne for nedskydningerne så højt oppe, at det krævede kraftige våbensystemer såsom jord-til-luft mellemdistancemissiler at ramme dem. Sådanne våbensystemer ville også kunne ramme civile fly, der passerede henover området i cirka 10 kilometers højde, sådan som MH017 gjorde.
Hollænderne konkluderer, at der internationalt ikke er nok styr på at vurdere risiciene forbundet ved at lade passagerfly overflyve konkrete konfliktzoner.