SAS-fly i Aalborg Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Pendlere: Aalborg-billetpriser er tyveri

Norwegian og SAS’ priser på Aalborg – København er vanvittige og det rene tyveri, lyder det fra en gruppe af faste pendlere på ruten.

Markedet for flybilletter er ikke kun slagtilbud med returrejser til få hundrede kroner. Det er også i nogle tilfælde vanvittigt høje priser. I hvert fald på indenrigsruten mellem Aalborg og København, hvis man spørger en gruppe af cirka 100 faste pendlere på ruten.

For på trods af at de to ærkerivaler SAS og Norwegian flyver vinge mod vinge med tilsammen 16-17 daglige flyvninger med over 2500 sæder i hver retning, så kan det ikke mærkes på billetpriserne, mener pendlerne.

”Prisstrukturen er helt vanvittig. SAS og Norwegian sætter løbende priserne op. Det er forstemmende, at en envejsbillet til Aalborg er dyrere end en returbillet til Stockholm,” siger Henriette von Platen, formand for pendlerklubben SKAAL, der tæller mere end 100 faste pendlere på Aalborg – København ruten.

Selvom SAS’ rutekode SK indgår i foreningens navn, så pendler medlemmerne også med Norwegian – alt afhængig af priser, ledige sæder og flytider.

Henriette von Platen mener, at det er står særlig slemt til når det kommer til prisen på de sidste tilbageværende sæder få timer før flyafgang. Her kan prisen sagtens være langt over 3.000 kroner hos SAS.

”3.200 kroner for det sidste sæde. Det er tyveri,” lyder den kontante melding fra pendlerformanden.

Særlige behov
Hos SAS er man tilbageholdende med at forholde sig til kritikken fra pendlerne.

”Vi vil ikke gå ind i en prisdiskussion. Men vi er i dialog om vores produkt og prisen på det over for pendlere, der netop har særlige behov,” påpeger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, overfor CHECK-IN.dk.

”Det er dog også et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Vi er også nødt til at have en fornuftig forretning ud af det,” pointerer pressechefen.

Mikse trafikken
Hun peger desuden på, at SAS ikke vælter ekstraudgiften over på billetpriserne, når passagerafgiften for indenrigsflyvninger fra Københavns Lufthavn stiger med 30 kroner fra 1. april.

”Vi har valgt at absorbere stigningen i passagerafgiften og ikke lægge den oveni de nuværende priser,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Prisstigningen i passagerafgiften for indenrigstrafik skyldes da også et ønske fra netop SAS og Norwegian om at kunne mikse indenrigs- og udenrigstrafikken på tværs af lufthavnens terminaler. Det vil gøre det nemmere og hurtigere at skifte mellem indenrigs- og udenrigsfly i Københavns Lufthavn.

Det betyder dog også, at passagerafgifterne skal være de samme. Derfor vil passagerafgiften for indenrigsflyvninger blive fordoblet over de kommende to år startende med stigningen på 30 kroner fra 1. april.

Passagerer går ombord på et SAS-fly i Aalborg Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.