Pendlere og patienter løber slalom i CPH

Det er blevet et rent slalomløb at komme til og fra flyet efter at indenrigs- og udenrigstrafikken i CPH er blevet lagt sammen, mener bornholmsk hospitalsdirektør.

Oven på et hektisk forår med kraftig kritik fra både passagerer og politikere, har der de sidste par måneder været forholdsvis stille omkring de nye forhold for indenrigsrejsende i Københavns Lufthavn. Forhold, der blev indført 29. marts, da indenrigs- og udenrigstrafikken blev lagt sammen. Det har betydet, at indenrigs- og udenrigsfly parkeres side om side udover hele lufthavnen.

Indenrigsflyselskaberne indgik aftaler med Københavns Lufthavn om, at deres fly så vidt muligt parkeres på de samme gates hver gang. For SAS’ vedkommende i Finger D og B. For Norwegians vedkommende i Finger A. Og for Alsie Express’ og Danish Air Transports vedkommende ved gates A7, A9 og A11.

At man for det meste skal hen til de samme gates hver gang, får ros med på vejen af den konstituerede direktør på Bornholms Hospital, der sender mange passagerer frem og tilbage med fly til og fra behandling på andre hospitaler.

Der er dog et stort problem med vejen hen til flyene, mener hospitalsdirektøren.

”Det største problem er, at det samlet set tager længere tid at gå til og fra flyet. Hvis man som pendler har travlt, eller som patient er dårligt gående, så er der rigtig mange mennesker man skal udenom. Så er det ligesom at løbe slalom,” siger konstitueret hospitalsdirektør, Niels Reichstein Larsen, til CHECK-IN.dk.

Niels Reichstein Larsen bor i Nordsjælland og er derfor selv pendler på flyruten mellem CPH og Bornholm.

Svært at forudsige
De indenrigsrejsende har efter sammenlægningen ikke længere deres egen sikkerhedskontrol i Terminal 1. I stedet skal de igennem den store centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 sammen med alle de udenrigsrejsende. Og det kan til tider være udfordrende.

”Ventetiderne i sikkerhedskontrollen svinger meget. Det kan være alt mellem to minutter og 12 minutter. Og det er svært at forudsige hvornår der er lang kø,” forklarer Niels Reichstein Larsen.

I ugerne op til sammenlægningen blev Københavns Lufthavn fra flere sider opfordret til at lave særlige spor i sikkerhedskontrollen for indenrigsrejsende. Det blev dog skudt ned af lufthavnen.

”Ideen er sympatisk, men det kommer ikke til at ske. Antallet af indenrigsrejsende svinger meget i løbet af dagen, og derfor er det vigtigt for os at kunne anvende alle security-spor fleksibelt,” forklarede kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn i februar til CHECK-IN.dk.

Giver ingen mening
Efter sammenlægningen røg lufthavnen ud i en sand mediestorm, hvor både pendlere og politikere var ude med riven efter lufthavnen. For at gyde olie på vandene etablerede lufthavnen to særlige ”pendlerspor” i midten af sikkerhedskontrollen. Men de er ikke meget bevendt, mener Niels Reichstein Larsen.

”Der burde være en pendlersluse, som man kan gå direkte hen til. De to nuværende spor giver ingen mening, da man først skal stå i den almindelige kø,” pointerer Niels Reichstein Larsen.

Ideen om særlige spor til indenrigsrejsende og/eller pendlere skydes igen ned af Københavns Lufthavn. I dag er forklaringen dog en anden end i februar.

”Vi kan ikke forskelsbehandle passagererne. Men vi giver pendlerne den fordel, at de kan stå i kø med andre pendlere,” understreger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen, og tilføjer:

”Det er godt at høre, at Niels Reichstein Larsen i sin egenskab af hospitalsdirektør er tilfreds med samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Falck og det bornholmske sundhedsvæsen, og at specielt forholdene for de mange patientrejser er helt i top. At han så er knap så begejstret som privatperson og pendler, er naturligvis ærgerligt, og vi håber, at han vil bringe kritikken op i den løbende dialog vi har med pendlerne.”