Pendlere: SAS dummer sig

SAS dummer sig når de ikke længere har eget personale i lufthavnene og lader andre flyselskabers personale betjene sine kunder, lyder det fra en gruppe af SAS-pendlere.

En af SAS’ mest trofaste og loyale kundegrupper er ikke udbredt begejstrede for, at det fra 1. januar ikke længere vil være SAS’ eget personale, der tager sig af indcheckning og billettering samt servicerer passagererne ved forsinket eller bortkommen bagage i Aalborg Lufthavn.

Handlingopgaverne outsources til Aalborg Lufthavn, der i dag betjener alle andre selskaber i lufthavnen. En beslutning, der ikke just vækker begejstring hos den foreningen af SAS-kunder, der ofte pendler mellem Aalborg og København med SAS.

”SAS dummer sig ved at fjerne den eneste kundekontakt de efterhånden har tilbage,” siger Henriette von Platen, der er formand for pendlerklubben SKAAL, til CHECK-IN.dk.

Loyalitet over styr
Henriette von Platen peger således på, at det ikke kun er ved check-in-skrankerne, at SAS i stigende grad får personale fra andre selskaber til at møde kunderne. Det sker i stigende grad også i flyene, hvor Jet Time i dag opererer ATR72-fly på SAS’ indenrigsruter fra København til Billund og Aarhus. Og fra starten af næste år vil Jet Time også betjene flere af SAS’ flyvninger mellem København og Aalborg.

”Hvorfor skal jeg betale ekstra for at flyve med SAS, når det reelt er en propelmaskine fra Jet Time og personale fra Jet Time, som jeg møder?” spørger pendlerformanden retorisk.

Store dele af SAS’ kundeservice er også lagt ud til eksterne callcenter-virksomheder. SAS oplyste tidligere i denne uge til CHECK-IN.dk, at man forhandler med Aarhus Lufthavn om at SAS-personalet også her skal overgå til lufthavnen.

Henriette von Platen mener, SAS risikerer at sætte kundernes loyalitet over styr.

”Når SAS er dyrere end de andre selskaber, så har de kun kundeloyaliteten at bygge på. Men hvis personalet ikke længere er SAS’ eget, så er de ikke længere nær så loyale over for SAS. Og det smitter af på passagerernes loyalitet. Så har man kun Eurobonus-programmet tilbage, men det er efterhånden så udhulet, at det på indenrigsflyvninger er ligegyldigt,” siger Henriette von Platen.

Færre point
SAS annoncerede i sidste uge markante ændringer af Eurobonus-programmet. Ændringer der blandt andet betyder, at der bliver færre bonuspoint at hente hos SAS på de billigste billetter i Go og Plus-klasserne. I dag optjener man eksempelvis 500 bonuspoint på SAS Go inden for Skandinavien samt 1.000 point på SAS Plus. Fra den 1. januar inddeles pointindtjeningen i fire kategorierafhængig af klasse samt billettype. Her vil der kunne optjenes eksempelvis 250, 500, 750 eller 1.000 point bestemt af bookingklassen.

Til gengæld ændrer SAS på et andet parameter, der skal gøre ændringerne mere spiselig for de flere end 3,6 mio. medlemmer af EuroBonus. SAS vil tilbyde en højere optjeningsmulighed på Business Class på de interkontinentale ruter til Asien og USA, og samtidig vil man sænke pointkravet til Gold- og Diamond niveauerne.

I dag er et guldkort inden for rækkevidde ved 50.000 basispoint eller 50 enkeltrejser. Det ændres fremover til 45.000 basispoint og 45 enkeltrejser. Også i Diamond-niveauet ændres der fra 100.000 basispoint og 100 enkeltrejser til 90.000 basispoint og 90 enkeltrejser.