American Airlines har fart på med udfasningen af sine mange MD-80 fly. I denne uge blev 20 fly pensioneret samme dag og i 2018 er det helt slut.
Tirsdag i denne uge pillede verdens største flyselskab, American Airlines, intet mindre end 20 fly ud af sin flåde. Det var 20 aldrende MD-80 fly, som selskabet satte på jorden som led i sin igangværende udfasning af den flytype, som American Airlines har haft mere end 350 eksemplarer af.
Da American Airlines’ piloter parkerede flyene og forlod cockpittene på de gamle fly tog selskabet ikke samtidig 20 nye fly i brug. Og flyene bliver ikke erstatte på en-til-en basis, men er en del af American Airlines’ generelle flådefornyelse, hvor man i år siger farvel til 61 MD-80’ere, 14 Boeing 767-300ER, 13 Boeing 757-200 og fire Airbus A320’ere. Samtidig siger man goddag til 25 Airbus A321, 20 Boeing 737-800, 2 Boeing 777-200ER, fire Boeing 787-8 og fire Boeing 787-9 fly. I alt 92 fly ud og 55 ind i år. Nettoresultatet ved årets udgang vil være 909 fly i American Airlines og 607 fly hos mindre selskaber, der opererer på vegne af American Airlines.
Presser priserne ned
Ved udgangen af 2016 vil American Airlines have 52 MD-80’ere tilbage i sin flåde og om to år skal det være helt slut med at anvende flytypen fra den hedengangne amerikanske flyproducent McDonnell Douglas, som blev købt af Boeing i 1997.
SAS sagde farvel til sine sidste MD-80 fly i 2013 og herhjemme er det kun Danish Air Transport, der stadig har en enkel MD-83’ere. Den er dog sat til salg, netop fordi de amerikanske selskabers massepensioneringer af flytypen presser priserne nedad. Delta Air Lines og det amerikanske lavprisselskab Allegiant er de to største tilbageværende brugere af MD-80’erne. Begge selskaber har overtaget tidligere SAS-maskiner.
Relaterede artikler:
Nye fly skal erstatte tidligere SAS-fly