Planlagte pilotstrejker koster en halv milliard kroner

Piloterne hos det spanske luftfartsselskab Iberia har varslet yderligere 24 strejkedage. Det sker i protest over lanceringen af lavprisflyselskabet Iberia Express senere på måneden. Iberia kæmper med store underskud, og de planlagte pilotstrejker vil koste over en halv milliard kroner.

Strejker er sjældent velkomne, og det gælder ikke mindst for det spanske luftfartsselskab Iberia.

Selskabet har netop præsenteret et stort underskud for regnskabsåret 2011, og samtidig må man kæmpe på de interne linjer.

De spanske piloter, der er organiseret i fagforening SEPLA, har nemlig varslet yderligere 24 strejkedage.Piloterne hos Iberia har allerede afviklet 12strejkedage siden december og fordobleraltså meddenne trussel.

Det sker i protest mod selskabets planer om at lancere lavprisflyselskabet Iberia Express senere i denne måned. Ifølge piloterne vil man optrappe konflikten med 24 ekstra strejkedage i protest over selskabets manglende vilje til reelle forhandlinger.

De nye strejkedage er placeret i marts, april og maj og omfatter blandt andet flere af Spaniens store feriedage, herunder påskeferien, hvilket vil ramme selskabet hårdt.

I forvejenm har moderselskabet International Airlines Group oplyst, at hver strejkedag koster selskabet 3 millioner euro i tab.De nye 24 strejkedage vil således koste Iberia omkring 72 millioner euro eller godt 535 millioner danske kroner.

Kamp mod lavprisflyselskab

Piloternes varsel om yderligere 24 strejkedagesker i protest over lanceringen af lavprisflyseselskabet Iberia Express senere på måneden.

Lavprisflyselskabet Iberia Express skal ellers styrke moderselskabet Iberia i konkurrencen på de spanske indenrigsruter og får i første omgang en enhedsflåde på 13 Airbus A320 fly.

Iberia Express skal koncentrere sig om korte og mellemlange ruter som et lavprisflyselskab, men også videreudvikle egne markeder og destinationer, der kan styrke selskabets hub i Madrids lufthavn.

Det nye datterselskab får efter planerne en betydeligt lavere omkostningsstruktur, hvilket blandt andet sker gennem rekruttering af nye medarbejdere på ansættelsesvilkår, der er ringere end i hovedselskabet. Og det er netop disse vilkår, der har fået fagforeningerne på barrikaderne.

Fagforeningen STAVLA, der repræsenterer dele af kabinepersonalet, har sagt at også denne personalegruppe vil støtte op omkring strejken.

Ifølge Iberia er strejken ødelæggende for tilliden til selskabet og Spanien og ledelsen vil med alle midler søge at at stoppe strejken. Ikke mindst opfordrer Iberia de af piloterne, der ikke støtter strejken, til at vende tilbage til forhandlingsbordet fremfor at støtte fagforeningens “selvmorderiske kurs“.

I 2011 havde Iberia et direkte dritsunderskud på 729 millioner kroner og omsætningen stagnerede fordi man var negativt påvirket af krisen i eurolandene og intens priskonkurrence med lavprisflyselskaber.