Politianmeldelse af Norwegian kom for sent

Rejsegarantifonden valgte i slutningen af januar måned at politianmelde de selskaber, der endnu ikke havde registreret sig i fonden, således at danske kunder kan købe konkursdækning. Lavprisflyselskabet Norwegian har ikke registreret sig, men Rejsegarantifondens anmeldelse kom lidt for sent.

Den ændrede Lov om Rejsegarantifond har nu været i kraft i 14 måneder. Men der er stadig en håndfuld luftfartsselskaber, der endnu ikke har registreret sig i fonden, således at private kunder hos de respektive selskaber kan købe en konkursdækning i fonden.

Et af disse er det norske lavprisflyselskab Norwegian, der blev politianmeldt af Rejsegarantifonden i slutningen af januar måned, idet selskabet ikke havde besvaret Rejsegarantifondens henvendelser“på tilfredsstillende vis“, som det hed i en meddelelse fra fonden.

Det norske selskab stillede spørgsmålstegn ved, hvorvidt man kunne betragte selskabet som “etableret i Danmark“, når der ikke foregik et egentlig salg af billetter fra den danske afdeling. Andre luftfartsselskaber var også i tvivl om tolkningen, og Erhvervsankenævnet afsagde i efteråret kendelser i de sager,som luftfartsselskaberne havde indbragt for nævnet. Kendelser som gav Rejsegarantifonden medhold i, at alle luftfartsselskaber med repræsentation i Danmark skulle være registreret i fonden.

Men nu kan det vise sig, at Rejsegarantifonden kom for sent med politianmeldelsen, idet Norwegian kort tid forinden havde stævnet fonden i spørgsmålet om registreringskravet.

“Sagen ligger lige nu hos Københavns Politi. Det kan meget vel være, at politiet lader sagen ligge,“ vurderer direktør Birgitte Fjeldhoffpå baggrund afden stævning som Norwegian kort tid forinden harudtaget mod fonden.

“Stævningen tror vi er en reaktion på, at vi truede med politianmeldelse. Selskabet havde ikke foretaget sig noget imere end et år, ogfristen var ved at løbe ud,“ siger Birgitte Fjeldhoff.

Hos Norwegian er man ikke overraskende uenig i denne udlægning af sagen. “Vi er ikke enige i den afgørelse somErhvervsankenævnet har truffet. Nu afventer vi i stedet, at sagen bliver prøvet ved en domstol, “ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian.

Johan Bisgaard Larsen understreger, at Norwegian støtter synspunktet om, at forbrugerne skal kunne købe en konkursforsikring, menat det ikke er en opgave som luftfartsselskaberne skal involveres i.

Samtidig afviser presse- og markedschefen, at det slider på selskabets image i Danmark. ”Det er aldriggodt atblive udsat foren politianmeldelse. Vi prøver at agere som de enkelte landes ret og lov foreskriver. Nogle gange skal det prøves af, hvis man ikke enige,“ siger Johan Bisgaard Larsen.

Foto: Norwegian er et af de luftfartsselskaber, der af Rejsegarantifonden er anmeldt til politiet p.g.a. manglende registering i fonden.