- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Principiel dom i sag om bemandingsselskaber

Islandske Primera Air handlede i strid med loven, da det benyttede sig af contractor-ansatte piloter, som ikke arbejdede på danske overenskomstvilkår. Det fastslår Arbejdsretten i dom.

Det islandske flyselskab Primera Air, som i sin tid opererede på det danske marked, var kendt for at benytte sig af medarbejdere, der ikke var ansat direkte i flyselskabet, men derimod i bemandingsselskaber på Guernsey og Malta.

Dermed arbejdede piloter og kabinemedarbejdere på vilkår, der lå langt fra de danske overenskomster.

Nu har Arbejdsretten to år efter Primera Airs konkurs afsagt en dom, som fastslår, at piloter, der har base i Danmark og er ansat som contractors – altså via et bemandingsselskab, har krav på overenskomstmæssig løn og ansættelsesvilkår efter den gældende danske overenskomst. Det skriver Luftfart.nu, som er Flyvebranchens Personale Unions (FPU) eget medie.

Hverken pension eller ferie
I Primera Air var omkring halvdelen piloterne ansat som såkaldte ”self-employed contractors”. De fik hverken pension eller ferie og fik ikke udbetalt løn, hvis de havde mere end 10 sygedage om året.

”Vi var ikke i tvivl om, at de piloter, der var ”self-employed contractors” også havde krav på de samme vilkår, som de fastansatte fik. Vi anså det for at være en kreativ ansættelseskonstruktion, der skulle omgå den overenskomst, som Primera havde tegnet med FPU. Vi er derfor rigtig glade for, at Arbejdsretten nu giver os ret i, at der var tale om et overenskomstbrud,” siger Thilde Waast, formand for FPU.

Primera Air mente ikke at contractor-ansatte piloter var danske lønmodtagere og skulle have overenskomstmæssige vilkår, selvom FPU og Primera Air havde tegnet en overenskomst. FPU lagde derfor sag an mod Primera Air i 2018 for at få Arbejdsretten til at vurdere, om ansættelseskonstruktionen var lovlig.

Principiel betydning
Den nye afgørelse kan få principiel betydning, og det er særligt vigtigt i den usikre tid, der er opstået i kølvandet på coronakrisen, mener FPU.

”Det er ekstremt vigtigt, at vi nu har denne dom, fordi vi med corona står i en situation, hvor rigtig mange piloter på et tidspunkt skal genansættes, men hvor der sandsynligvis vil være færre jobs. Nogle selskaber vil uden tvivl se deres snit til at tvinge pressede og arbejdsløse piloter ind i konstruktioner, som ingen steder hører hjemme,” siger Thilde Waast.

”Nu har vi en dom, der klart markerer, at denne såkaldte contractor-konstruktion er ulovlig,” fastslår FPU-formanden.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Primera Air er konkurs

FPU får opbakning til konflikt mod Primera Air

Piloter: Primera Air bedriver social dumping