Problematiske nødsendere i Norwegian-fly

Efter en brand i en nødsender på et Dreamliner-fly beordrer Boeing nu inspektion af nødsendere i knap 1.200 fly af forskellige typer, heriblandt 10 Norwegian-fly.

Mekanikere hos luftfartsselskaber over hele verden kommer sandsynligvis på overarbejde i de kommende dage. Flyproducenten Boeing har nemlig besluttet at give luftfartsselskaberne 10 dage til at inspicere nødsendere af et bestemt mærke fra producenten Honeywell i knap 1.200 Boeing-fly. Det er fly af typerne Boeing 717, 737NG, 747, 767 og 777.

Ordren kommer efter en brand i en nødsender i et Boeing 787 Dreamliner-fly fra Ethiopian Airlines i London Heathrow Lufthavnen. I første omgang blev alle Dreamliner-operatører bedt om at inspicere ledningerne hen til nødsenderen og i flere tilfælde lød anbefalingen på helt at koble nødsenderen fra.

Nu har Boeing besluttet, at det også er nødvendigt at inspicere nødsendere af samme fabrikat og mærke på knap 1.200 Boeing-fly af andre typer. Luftfartsselskaberne skal inden for 10 dage undersøge senderne og melde tilbage til Boeing hvad de har fundetud af.

Igangsat inspektion
Hos Norwegian er ni af selskabets Boeing 737-300 fly samt et Boeing 737-800 udstyret med den problematiske type nødsender. Og selskabet har øjeblikkeligt igangsat den krævede inspektion, oplyser Norwegians informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.

SAS opererer også en større flåde af Boeing 737Next Generation-fly, men flyene er udstyret med nødsendere af en anden type. SAS’ produktionsselskab Blue1 har en flåde af Boeing 717-fly, som er en af de berørte flytyper. Nødsenderne er leveret af Honeywell, men er af en anden type end den, der brændte i London Heathrow.

Honeywells nødsendere bruges også i flytyper fra Airbus og i flere forskellige typer forretningsfly. Airbus er i dialog med Honeywell om behovet for en eventuel inspektion af Airbus-fly, men endnu er der ikke besluttet noget.