HK Express Airbus A320-200neo. (Foto: akino33)

Problemfyldt flyleasing kan koste Norwegian millioner

Norwegian har skal udleje 12 Airbus A320neo til HK Express, men Hong Kong-selskabet har kun fået tre fly leveret som følge af motorproblemer, og nu er tålmodigheden brugt op.

Den 25. januar 2012 bestilte Norwegian ikke færre end 100 eksemplarer af A320neo-flyet hos Airbus. Ordren var opsigtsvækkende fordi, det var første gang, at Norwegian købte fly hos den europæiske flyproducent, og samtidig hermed afgav Norwegian ordre på 122 mellemdistancefly hos Boeing, hvilket dermed markerede den største europæiske flyordre nogensinde.

Skeptikerne undrede sig over, hvorfor Norwegians koncernchef Bjørn Kjos ønskede at afvige fra sin hidtidige strategi om en enhedsflåde af Boeing 737-fly. Det viste sig også hurtigt, at flyene var tiltænkt til et nyt forretningsområde, idet det norske lavprisflyselskab ønskede at involvere sig i flyleasing. Til det formål oprettede man datterselskabet Arctic Aviation Assets Ltd. med domicil i Dublin.

Herfra skulle de 100 A320-fly udlejes til andre flyselskaber, efterhånden som de blev leveret. Første kunde var Hong Kong-selskabet HK Express, der er en del af den store magtfulde kinesiske HNA. HK Express indgik i august 2015 en aftale med Arctic Aviation Assets om at lease de første 12 A320neo-fly fra slutningen af 2016 og fremad.

Kun tre fly leveret
Der har siden annonceringen af aftalen med HK Express været stilhed omkring Arctic Aviation Assets. Der er ikke fortalt om nye leasingtagere af flyene, der er blevet reduceret fra 100 A320´ere til 70 A320-200neo og 30 A321-200LR. Sidstnævnte er en langtrækkende udgave, som Norwegian selv ønsker at benytte sig af.

HK Express fik leveret det to første fly i december sidste år og yderligere et fly i slutningen af marts i år. Herefter er leverancerne gået i stå. Airbus har nemlig problemer med den motormodel, som Norwegian har valgt til A320´erne. Det er Pratt & Whitney PW1100G-motorer, og lige nu står et større antal fly hos flyproducenten i Toulouse og venter på at få nye fejlrettede motorer monteret.

Men tilsyneladende har HK Express mistet tålmodigheden og har afvist at modtage de seneste færdigproducerede fly.

“Det var planen, at vi skulle have modtaget yderligere to A320neo-fly før sommeren, men vi har afvist at tage levering af dem, indtil problemerne med motorerne er blevet løst,” udtaler koncernchef Andrew Cowen fra HK Express til det amerikanske luftfartsmedie AIN Online.

Dermed står der lige nu to færdigproducerede fly og venter på at blive leveret til HK Express, der efter planen skulle have levereet otte fly fra Norwegian-leasingselskabet inden udgangen af 2017.

Millionregning til Norwegian
Flere andre flyselskaber oplever i øjeblikket problemer med A320-200neo med samme motortype. Således har indiske IndiGo ifølge AIN Online seks ud af 23 fly ude af drift i øjeblikket som følge af motorproblemerne.

Den international anerkendte svenske luftfartsanalytiker Björn Fehrm fra Leeham Co LLC har flere gange peget på Norwegians udfordringer med at få udlejet de færdigproducerede A320neo-fly.

“Kunderne prøver at udsætte leveringen af disse fly til midten af 2018, hvor der forventes en endelig løsning på de aktuelle motorproblemer. Norwegian får således leveret seks A320neo i år, som er vanskelige at placere, og der kommer yderligere 13 til i løbet af 2018,” skriver Björn Fehrm i en nylig analyse.

Leeham-analytikeren peger også på, at det meget hurtigt kan få økonomiske konsekvenser for Norwegian.

“Det vil være vanskeligt i de kommende 12 måneder at kunne afsætte A320neo på fornuftige leasingaftaler. Det koster at have hvert eneste A320neo-fly parkeret, og der vil ikke være leasingindtægter til at dække de finansielle omkostninger ved købene.”

Ifølge Björn Fehrm vil det koste Norwegian omkring 400.000 dollars – eller hvad der svarer til 2,5 mio. kroner – om måneden for hvert nyleveret fly, der ikke er kommet på leaseaftale. Med seks fly planlagt til 2017 og 13 i 2018, kan underskuddet i leasingselskabet hurtigt nå op i nærheden af 20 til mio. dollars, hvilket svarer til mellem 130 og 190 mio. danske kroner.

 

Relaterede artikler:

35 færdigproducerede fly venter på motorer

Her er Norwegians første A320-fly

Norwegian bestiller 30 langtrækkende A321-fly

Norwegian udlejer 12 første A320neo-fly

Nye Norwegian-fly bliver forsinkede