Embraer E-Jets (Foto: Embraer | PR)

Protest mod Boeings køb af Embraer

Boeing har ønsker om at overtage den brasilianske flyproducent og gøre Embraer til et datterselskab, men nu protesterer det brasilianske militær.

Ifølge Reuters forhandler Boeing med den brasilianske flyproducent Embraer om en overtagelse. Embraer er verdens tredjestørste flyproducent og en overtagelse ville sikre Boeing et udbud af passagerfly i alle størrelser.

Men nu mødes overtagelsen af protester fra det brasilianske militær, som frygter, at et flyselskab fra USA som ejer af Embraer ville genere det brasilianske forsvar, siger kilder tæt på sagen til nyhedsbureauet Reuters ifølge Aero Time.

Nyheden om, at Boeing ville købe Embraer kom frem i december sidste år. Begge selskaber bekræftede sagen kort før jul og sagde, at de var ’optaget af forhandlinger om et potentielt samarbejde, men at der var uenighed om samarbejdets karakter’. Begge parter understregede, at der ikke var nogen garanti for, at forhandlingerne ville ende med en sammenlægning.

Som et svar på Airbus og Bombardiers samarbejde med hensyn til Bombardiers CSeries, som blev offentliggjort tidligere i 2017, var forhandlingerne mellem Boeing og Embraer en logisk konsekvens, selv om det var tvivlsomt, om et samarbejde kunne gennemføres.

Tvivl om samarbejde
Den canadiske luftfartsanalytiker Ken Herbert skrev i en meddelelse til investorerne, at det ikke var overraskende at Boeing og Embraer gik i forhandling, men at han anså det for tvivlsomt, om der ville komme et samarbejde ud af det.

I oktober 2017 offentliggjorde Airbus sine planer om at købe aktiemajoriteten i Bombardiers CSeries program. CS100 har plads til 100-110 og CS300 til 135-145 passagerer, mens Airbus mindste version i A320 familien, A319, har 126 sæder og ikke er blevet solgt i større tal siden 2012.

Boeing 737-700 med 137 sæder udfases til fordel for B737-7 MAX, hvor et vigende salg førte til nydesign af modellen med yderligere 12 sæder.

Hvis samarbejdet mellem Boeing og Embraer bliver til noget, vil Boeing kunne tilbyde fly i størrelsen fra 70 til 130 sæder og dermed give konkurrence til Airbus/Bombardier samarbejdet.

Relaterede artikler:

Boeing og Embraer forhandler om samarbejde

Austrian skifter fra Fokker til Embraer

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion