- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Qatar Airways: A321 XLR er ikke for os

Koncernchefen for Qatar Airways vil ikke have Airbus A321 XLR i sin flåde. Til gengæld vil han være interesseret i Boeings mulige 797’er.

Qatar Airways’ koncernchef, Akbar Al Baker, er en mand med markante meninger om mange ting. Under en roundtable-diskussion under sidste uges Paris Air Show, slog den magtfulde chef for eksempel fast, at Airbus’ nyligt lancerede langdistance, narrow body-fly, A321 XLR, ikke passer ind i et selskab som Qatar Airways.

”Vi er ikke interesserede i XLR. VI regner med, at vores A321 LR kommer til at flyve mange ruter på op til syv timer. Men vi vil ikke anvende fly med kun én midtergang på flyvninger over syv timer, fordi det bliver meget ukomfortabelt for passagererne. Måske er det relevant for lavprisselskaberne. Men vi er ikke et lavprisselskab,” siger Al Baker.

Akbar Al Baker, koncernchef hos Qatar Airways. (Foto: Welcome Qatar/PR)

Stort potentiale i XLR
Airbus lancerede ellers A321 XLR under stor mediebevågenhed på netop Paris Air Show, ligesom den europæiske flyproducent under showet annoncerede ordrer på 226 fly af typen. Og flyselskaber over hele verden ser et stort potentiale i at indlemme et narrow body-fly med meget lang rækkevidde i flåden.

”Det kan flyve ruter som Cairns-Tokyo eller Melbourne-Singapore, som eksisterende narrow body-fly ikke kan, og det ændrer økonomien i mange potentielle ruter til Asien fra at gøre dem ikke bare fysisk mulige men også økonomisk attraktive,” sagde Qantas’ koncernchef Alan Joyce, efter at det australske flyselskab havde afgivet ordre på 36 XLR-fly under Paris Air Show.

Går imod strømmen
Men Al Baker går altså imod strømmen og siger, at han ikke kan se en ide i den nye Airbus-variant, der kan flyve op til 8.700 kilometer. Det er 1.300 kilometer længere end A321 LR, som Qatar Airways har bestilt 10 styk af til levering fra og med næste år.

Den bestilling faldt i øvrigt tidligere på året, hvor Qatar Airways konverterede 10 ud af 50 bestilte A321neo til A321 LR. Og dengang talte Al Baker varmt for flyet og den øgede rækkevidde, og han sagde blandt andet, at A321 LR ”vil styrke udvidelsen af Qatars globale rutenetværk”. Men altså kun til og med 7.400 kilometer.

Til gengæld gav Al Baker udtryk for, at han godt kunne være interesseret i Boeings mulige modtræk mod A321 XLR. Det fly der enten omtales som Boeing New Midmarket Aircraft (NMA) eller Boeing 797. Modsat A321 XLR, der kun har én midtergang, tales der om, at NMA skal være et kompakt mellem- til langdistancefly med to gange, og dermed kan Al Baker få sit ønske om øget passagerkomfort på selv kortere langdistanceflyvninger opfyldt.

Boeing må finde på nyt navn til MAX
Under rundbordsdiskussionen i Paris kommenterede Al Baker også på MAX-situationen. Al Baker har tidligere givet udtryk for, at han har fuld tiltro til flyet – og til, at Boeing finder en løsning på problemet, så flytypen snart kan komme tilbage på vingerne igen.

Men Al Baker havde muligvis også hæftet sig ved undersøgelser, der viser, at passagererne vil være tilbageholdne med at flyve MAX igen efter de to fatale styrt med blot fem måneders mellemrum.

I hvert fald sagde Al Baker under arrangementet, at han mener, at Boeing bør overveje at rebrande flyet, når det engang er blevet re-certificeret.

”Jeg tror, at Boeing bliver nødt til at finde på et nyt navn til flyet,” sagde Al Baker i Paris. Og dermed lægger han sig på linje med den amerikanske præsident, Donald Trump.

Qatar Airways ejer et leasingfirma, der har afgivet en ordre på 20 Boeing 737 MAX. På det tidspunkt, hvor MAX blev ramt af det globale flyveforbud, var tre fly blevet leveret. De tre fly er udstationeret hos Air Italy, som Qatar Airways ejer 49 procent af.

 

Relaterede links

AirBaltic: A321XLR kan flyve fra Riga til USA

Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR

Italiensk Qatar-selskab ekspanderer voldsomt